Inwestycja ma na celu podniesienie bezpieczeństwa na odcinku drogi krajowej nr 43 w Szarkach, położonych w gminie Krzepice (na terenie powiatu kłobuckiego). Umowę, o wartości ponad 870 tys. zł, zrealizuje firma GRAMAR z Lublińca. Realizacja tej i kolejnych inwestycji poprawiających bezpieczeństwo na drogach jest możliwa dzięki rządowemu Programowi Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024.

Zakres zadania
W ramach zadnia powstanie ponad 200-metrowy chodnik, zatoka autobusowa, kanał technologiczny i odwodnienie drogi. Zamontowany zostanie też podświetlony i wyniesiony nad drogę znak informujący o przejściu dla pieszych z pulsującą sygnalizacją ostrzegawczą i oświetlenie przejścia dla pieszych wraz z odcinkami przejściowymi. Wykonawca zobowiązany będzie do wykonania wszelkich niezbędnych opracowań projektowych oraz uzyskania w imieniu i na rzecz GDDKiA dokumentów i zgód niezbędnych dla wykonania inwestycji. Następnie wyłoniony w przetargu wykonawca wykona roboty budowlane i uzyska decyzję o pozwoleniu na użytkowanie dla całego zakresu inwestycji.

Termin realizacji inwestycji
Zadanie zostanie wykonane w czasie do 7 miesięcy od daty zawarcia umowy. Kompletna dokumentacja projektowa i wymagane decyzje, pozwolenia, opinie i inne dokumenty niezbędne do zrealizowania prac muszą zostać przekazane GDDKiA nie później niż do 5 miesięcy od daty zawarcia umowy.

Cel – poprawa bezpieczeństwa pieszych
Budowa chodników, oświetlenia przejść dla pieszych, a w niektórych lokalizacjach dodatkowo oświetlenia strefy przejściowej, stanowi kontynuację planu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) na przejściach dla pieszych. Umożliwi to bezpieczne przekraczanie dróg przez niechronionych uczestników ruchu.

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej
Głównym celem Programu jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Celami szczegółowymi są ochrona uczestników ruchu oraz zapewnienie infrastruktury drogowej, mającej wpływ na wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez redukcję liczby wypadków i ich ofiar.  Realizacja zadań w ramach Programu umożliwi eliminację realnych i potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w połączeniu z zadaniami realizowanymi w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK), pozwoli docelowo na zmniejszenie liczby odcinków niebezpiecznych. Program wskazuje źródła finansowania oraz określa zakres rzeczowy zadań przewidywanych do realizacji. Jest spójny ze Strategią na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, Strategią Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku oraz komplementarny z działaniami realizowanymi w ramach PBDK.

Źródło finansowania
Inwestycja jest przewidziana do finansowania ze środków budżetowych będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

źródło: GDDKiA w Katowicach

Skip to content