Lądowanie awionetki na A1 – śledztwo umorzone

Częstochowska prokuratura rejonowa umorzyła śledztwo w sprawie lądowania awionetki na autostradzie A1. Do zdarzenia z udziałem samolotu doszło 14 maja 2021 roku w Wierzchowisku w gminie Mykanów.

Sprawa prowadzona była pod kątem sprowadzenia przez pilota bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu lądowym. O szczegółach mówi rzecznik Prokuratury Okręgowej w Częstochowie Tomasz Ozimek:

– 34-letni pilot leciał awionetką marki „tecnam” z Wrocławia do Rzeszowa, gdzie miał być przeprowadzony przegląd techniczny maszyny. Gdy samolot znajdował się na wysokości około 1500 m, w odległości 10 km od lotniska Rudniki koło Częstochowy, silnik zaczął tracić moc. Na wysokości ok. 750 m silnik przestał pracować i w związku z tym pilot rozpoczął procedurę awaryjnego lądowania, informując o tym służbę informacji lotniczej. Po nieskutecznych próbach uruchomienia silnika i braku możliwości dolecenia na lotnisko Rudniki, pilot podjął decyzję o przyziemieniu samolotu na pasie autostrady A1. Przed lądowaniem pilot dostosował prędkość awionetki do prędkości pojazdów na autostradzie i „wisiał” dłuższą chwilę nad drogą, aby być zauważonym przez kierowców. Następnie przyziemił samolot i dokołował do zjazdu z autostrady, a po zatrzymaniu przy pomocy innych osób stoczył awionetkę w bezpieczne miejsce.

W Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych przeprowadzone zostały badania próbek paliwa ze zbiorników samolotu. Jak się okazało, zawierały one znaczną ilość wody:

– W postępowaniu nie zdołano ustalić przyczyny zanieczyszczenia paliwa wodą. W szczególności przeprowadzone czynności nie pozwoliły na stwierdzenie, czy ujawniona woda pochodziła z ostatniego tankowania samolotu, czy też poprzednich. Uwzględniając te okoliczności, śledczy uznali, że przyczyną lądowania awionetki na pasie autostrady A1 była awaria silnika, spowodowana niewłaściwą jakością benzyny oraz brak możliwości dolecenia przez pilota na najbliższe lotnisko.

Śledczy ustalili również, że – zgodnie z przepisami Prawa lotniczego – pilot mógł wylądować w innym miejscu niż lotnisko. Kontynuowanie lotu stanowiłoby potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa statku powietrznego.

ABK

Skip to content