Pierwszy transport maszyny TBM dotarł do celu. Przed nami dwa kolejne

Największe elementy maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine), która wydrąży tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica (woj. podkarpackie), zakończyły swoją podróż i dotarły na plac budowy. Przypomnijmy, że ten wyjątkowy transport rozpoczął się 11 listopada w Porcie Famet w Opolu.
Transport maszyny TBM to wyjątkowe przedsięwzięcie pod względem logistycznym i technicznym, przygotowywane od wielu miesięcy przez wyspecjalizowane firmy.

Pierwszy konwój dotarł do celu…
Cały transport będzie się składał z czternastu zestawów transportowych podzielonych na trzy konwoje, o czym szczegółowo już pisaliśmy na początku listopada.
Pierwszy rozpoczął swoją podróż 11 listopada o godzinie 22.00 i dzisiaj w godzinach porannych dotarł do celu, czyli na plac budowy w Babicy.
Ładunek przejechał trasę liczącą ok. 750 km. Rozpoczął podróż po drogach województwa opolskiego, następnie przez województwa śląskie, łódzkie, mazowieckie i lubelskie dotarł na miejsce budowy na Podkarpaciu. Transport przejechał m.in. autostradą A4, dalej przez węzeł Gliwice Sośnica wjechał na A1, a następnie poruszał się po S8 w kierunku Warszawy. Dalej, mostem w ciągu S2 przekroczył Wisłę i drogą ekspresową S17 i S12 dotarł do Lublina. Stąd skierował się na S19 i w okolicach Rzeszowa na obecną DK19, aby dotrzeć na plac budowy odcinka szlaku Via Carpatia.
Cała operacja przebiegła bardzo sprawnie i zgodnie z założonym harmonogramem. Udało się skutecznie ograniczyć utrudnienia na trasie przejazdu.

…a przed nami kolejne dwa
Jeden transport się zakończył, a za chwilę rusza kolejny. W nocy z 2 na 3 grudnia wyruszy konwój, który będzie wyglądał niemal identycznie jak ten pierwszy. Największy element tego transportu (napęd główny maszyny) będzie niewiele węższy, jednak jego waga to około 240 ton! Trasa przejazdu i utrudnienia z nią związane będą tożsame z tymi, jakie generował pierwszy transport, który dzisiaj osiągnął cel podróży.
Trzeci konwój, składający się z czterech zestawów, ruszy w styczniu. Będzie to jednak transport znacznie mniejszych części maszyny TBM. Nie będzie on generował utrudnień w ruchu i zostanie podzielony na dwie noce.
Przypominamy, że wybór trasy nie jest przypadkowy. To parametry ładunku i konkretnych obiektów inżynierskich były kluczowe dla takiego wyboru.
Konwoje będą posiadać specjalistyczne zabezpieczenie. Będą to m.in. tablice VMS (znaki zmiennej treści), mobilne poduszki zderzeniowe za kolumną, piloci kierujący ruchem oraz obstawa Policji.
Podczas przejazdu drugiego konwoju, podobnie jak to miało miejsce przy okazji pierwszego, będziemy w codziennych raportach informować o kolejnych etapach i utrudnieniach, jakie będzie on generował.
Apelujemy do wszystkich kierowców o ostrożność i stosowanie się do znaków oraz wprowadzanej na czas przejazdu zmienionej organizacji ruchu. Przejazd pierwszego transportu wywołał olbrzymie zainteresowanie, a w wielu miejscach, pomimo zimna i późnej pory, gromadziły się tłumy widzów. Apelujemy do nich o rozwagę, parkowanie pojazdów tak, by nie utrudniały przejazdu kolumny, i rozwagę przy robieniu zdjęć czy nagrywaniu filmów.

Wybierz nazwę dla maszyny TBM – II etap konkursu
Przypomnijmy, że na początku listopada ogłosiliśmy konkurs na nazwę dla maszyny TBM, która wydrąży tunel o długości 2,2 km na drodze ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. Na zgłoszenia w Konkursie „Nazwij maszynę TBM” czekaliśmy do 23 listopada br.
Teraz nadszedł czas na II etap konkursu. Zapraszamy do głosowania na nazwę w specjalnej ankiecie, która zawiera sześć nazw wybranych przez komisję konkursową spośród niemal 350 nadesłanych propozycji. O tym, która propozycja zwycięży, dowiemy się 21 grudnia. Zapraszamy do oddania głosu!

źródło: GDDKiA w Katowicach

Skip to content