Pół godziny krócej koleją z Koluszek do Częstochowy

1

Dzięki rewitalizacji linii kolejowej nr 1 Warszawa – Katowice na odcinku Koluszki – Częstochowa podróż pociągiem na tej trasie skróci się o około 30 minut. Projekt obejmuje remont 125 kilometrów linii kolejowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w tym m.in. peronami, mostami, wiaduktami oraz przejazdami drogowo-kolejowymi. Do tej pory przebudowano już 8 z 43 objętych projektem peronów oraz wymieniono 28 rozjazdów.

W efekcie intensywnych prac na odcinku Koluszki – Częstochowa dotychczas przebudowano perony w miejscowościach Chrusty Nowe, Rokiciny, Łaznów, Radomsko, Rudniki, Bobry, Rzerzęczyce oraz Częstochowa Aniołów. Nowe perony wyposażone są w wiaty, nowy system oświetlenia oraz pochylnie, które ułatwią dostęp osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się oraz opiekunom z dziećmi w wózkach. Łatwiej będą miały również osoby niewidome. Dzięki specjalnej nawierzchni będą mogły rozpoznać, gdzie znajduje się krawędź peronu.

Wyremontowane perony to efekt tylko części działań przeprowadzonych na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w ramach tego projektu. Na wybranych odcinkach trasy Koluszki – Częstochowa już wymieniono nawierzchnię torową i sieć trakcyjną, a w rejonie stacji Koluszki, Rokiciny, Baby, Radomsko, Widzów Teklinów, Rudniki i Wyczerpy zamontowano w sumie 28 nowych rozjazdów mających niebagatelne znaczenie dla bezpieczeństwa przejazdu pociągów.

Linia kolejowa Warszawa – Katowice ma bardzo duże znaczenie komunikacyjne i transportowe dla województw mazowieckiego, łódzkiego oraz śląskiego, dlatego projekt pod nazwą „Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowej nr 1 na odcinku Koluszki – Częstochowa” to jedno z kluczowych zadań inwestycyjnych realizowanych obecnie na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Rewitalizacja jest najszybszą i najbardziej efektywną metodą przywrócenia parametrów technicznych intensywnie eksploatowanych linii, do jakich zalicza się popularna „Wiedenka” (dawna Kolej Warszawsko-Wiedeńska).

W rezultacie prowadzonych działań przywrócona zostanie prędkość rozkładowa do 120km/h dla pociągów osobowych i do 100 km/h dla pociągów towarowych, co będzie miało realne przełożenie na czas podróży i transportu towarów. Dziś w wielu miejscach pociągi muszą zwalniać do 50 km/h, dlatego też na pokonanie całego 125-km odcinka składy regionalne potrzebują około dwóch i pół godziny, a składy TLK około dwóch godzin. Po zakończeniu wszystkich prac przejazd z Koluszek do Częstochowy skróci się o 30 minut.

Koszt realizacji projektu „Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowej nr 1 na odcinku Koluszki – Częstochowa” wyniesie ponad 535 mln złotych netto, z czego 416,2 mln złotych netto będzie pochodzić z dofinansowania Unii Europejskiej.

czestochowskie24

Polityka prywatności: Redakcja czestochowskie24.pl zastrzega wszelkie prawa do portalu. Użytkownicy mogą pobierać i drukować fragmenty zawartości portalu informacyjnego czestochowskie24.pl wyłącznie do użytku osobistego. Publikacja, rozpowszechnianie zawartości niniejszego portalu lub jej sprzedaż (także framing i in. podobne metody), są bez uprzedniej pisemnej zgody redakcji zabronione i stanowią naruszenie ustaw o prawie autorskim, ochronie baz danych i uczciwej konkurencji - będą ścigane przy pomocy wszelkich dostępnych środków prawnych.

Skip to content