„Być jak Ignacy. Nauka to przyszłość”

Fot. SP im. Adama Mickiewicza w Parzymiechach

Czy ziemniaka i prąd może coś łączyć? Czym jest energia odnawialna lub ta pochodząca z przestrzeni kosmicznej? Tego dowiedzieli się uczniowie Szkoły Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Parzymiechach w ramach programu „Być jak Ignacy”, realizowanego przez Fundację PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza.

Projekt polega na prowadzeniu zajęć w kole naukowym, na podstawie otrzymanych scenariuszy, i podzielony jest na 4 etapy. Każdy z nich dotyczy innego zagadnienia: energii, ekologii, transportu przyszłości oraz świata wirtualnego. Do każdego etapu nauczyciel otrzymuje interaktywny scenariusz zajęć, pełen ciekawych doświadczeń i eksperymentów. Więcej na ten temat mówi Jolanta Węzik, dyrektor SP im. Adama Mickiewicza w Parzymiechach.

– Nasza szkoła przystąpiła do projektu już po raz drugi. W tym roku zainspirowało nas hasło V edycji programu „Być jak Ignacy”, czyli „Nauka to przyszłość” oraz chęć rozbudzenia wśród naszych uczniów ciekawości i odwagi w poznawaniu tajników wiedzy. Tylko pasja, a nie przymus wyzwala w uczniach chęć poznawania i podejmowania nowych wyzwań.

Celem prowadzonych zajęć było promowanie edukacji poprzez doświadczanie oraz popularyzacja osiągnięć wielkich polskich naukowców i wynalazców, tłumaczy Agata Wester, koordynator projektu w SP im. Adama Mickiewicza w Parzymiechach.

– Są to zajęcia pozalekcyjne, dodatkowe. Nauka zdalna nie przeszkodziła nam w ich prowadzeniu. Eksperymenty nadal są prowadzone, ale w domach dzieci. Pomagają też rodzice. Uczniowie mają mnóstwo pomysłów. Pierwszy dział już za nami – energia. Dowiedzieliśmy się, czym jest prąd i jak powstaje, czym jest energia odnawialna (poznaliśmy jej różne rodzaje). Bardzo ciekawa była też tematyka o energii przyszłości, czyli pochodzącej z przestrzeni kosmicznej. Dzieciaki robiły np. swoje własne wulkany. Radość była ogromna.

O zajęciach mówią też uczniowie.

– Lekcje były bardzo ciekawe. Dużo się też nauczyłam. Najbardziej podobała mi się lekcja z ziemniakami. Nie wiedziałam, że może je coś łączyć z prądem.

– Najfajniejsze było robienie wulkanów.

– Wiele rzeczy nauczyło mnie spotkanie o energii odnawialnej i energii, jaka powstaje podczas burzy.

Program „Być jak Ignacy” został objęty honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej. Dodatkowo placówki oświaty mogą wziąć udział w konkursie dla kół naukowych. Do zdobycia są nagrody pieniężne oraz rzeczowe. Zwycięzcy otrzymają również prestiżowy tytuł „Naukowej Szkoły Ignacego”, a najlepszy zespół miano „Szkoły Roku”.

Aby wziąć udział w konkursie, należy zarejestrować koło naukowe i realizować zajęcia zgodnie z przesłanymi scenariuszami. Należy również wykonywać zadania, które znajdują się na platformie, po zalogowaniu na swoje konto. Na koniec każdego z czterech etapów konkursu należy przesłać pracę konkursową.

Więcej informacji na temat programu „Być jak Ignacy. Nauka to przyszłość” można znaleźć na stronie internetowej www.bycjakignacy.pl.

ABK