Polska jest jedna – spotkanie z ministrem infrastruktury

W sobotę 28 kwietnia, w Gminnym Ośrodku Kultury w Krzepicach, odbyło się spotkanie z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem. Wydarzenie wpisało się w kampanię Prawa i Sprawiedliwości prowadzoną pod hasłem “Polska jest jedna”.

Przed rozpoczęciem wydarzenia poseł Szymon Giżyński z PiS wyjaśnił, jakie są główne założenia spotkań pod ww. hasłem:

– Słuchanie Polaków. Ludzie chcą rozmawiać o sprawach narodowych, dotyczących racji stanu i Polski. Głęboko wierzymy, że jest pewna wspólnota oczekiwań, przekonań i celów między uczestnikami tych spotkań a rządzącymi. To jest partnerska narada i gospodarska rozmowa na temat efektywności naszych poczynań. To są sprawy bardzo konkretne, niekwestionujące kierunku, tylko udoskonalające sposoby realizacji złożonych obietnic.

W trakcie swojego przemówienia minister Andrzej Adamczyk wyliczał zrealizowane już przez Prawo i Sprawiedliwość obietnice przedwyborcze. Wspomniał m.in. o programie “Rodzina 500 plus”, poprawie ściągalności podatków, powołaniu Krajowej Administracji Skarbowej, reformie edukacji i przywróceniu wieku emerytalnego, który wynosi 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn.

W drugiej części wystąpienia minister Andrzej Adamczyk przedstawił nowe obietnice na kolejne lata rządów. Na pierwszy plan wysuwa się tu tzw. Piątka Morawieckiego. Plan premiera przewiduje: obniżenie podatku CIT dla małych przedsiębiorstw z 15 proc. do 9 proc.; wprowadzenie składki ZUS proporcjonalnej do przychodów dla firm, których obroty nie przekraczają 2,5-krotności minimalnej pensji; wyprawkę w wysokości 300 zł dla każdego ucznia, aż do osiągnięcia pełnoletności, bez względu na wysokość dochodów rodziców; powołanie funduszu budowy dróg lokalnych w wysokości 5 miliardów złotych oraz likwidację barier dla seniorów i osób niepełnosprawnych, czyli program “Dostępność plus”.

Minister infrastruktury omówił również założenia funduszu budowy dróg lokalnych:

– Będzie to fundusz, który wesprze gminy i powiaty w remontach, przebudowach i budowach dróg i mostów. Takie inwestycje stanowią często dla samorządów barierę nie do pokonania. Na ten fundusz przeznaczono ok. 5 mld złotych.

Minister Adamczyk odniósł się również do budowy Via Carpatia oraz do dyrektywy o delegowaniu pracowników w transporcie:

– Jesteśmy otwarci na negocjacje, ale nie mogą one polegać na tym, że jedna strona ma wszystko zabrać, a druga wszystko dać. Szukamy kompromisu, który będzie zabezpieczeniem dla międzynarodowych przedsiębiorstw transportowych w Polsce, na Litwie, w Rumunii, na Słowacji, na Węgrzech czy w Hiszpanii. Wolne pole przepływu usług musi szanowane. Nie może być tak, że firmy z tych krajów zostaną potraktowane przepisami, które podważą ich fundamenty ekonomiczne. Pojawia się nadzieja na wypracowanie kompromisu w tej kadencji Parlamentu Europejskiego, ale czeka nas jeszcze daleka droga.

Po wystąpieniu ministra Andrzeja Adamczyka uczestnicy spotkania mogli zadawać mu pytania i wyrażać uwagi. Rozmawiano m.in.: o budowie brakującego odcinka autostrady A1 między Częstochową a Tuszynem i o budowie obwodnicy Kłobucka. Jeden z uczestników domagał się wycinki drzew przy drogach. Padały prośby o dofinansowanie dla samorządów budowy kanalizacji, o remonty dworców kolejowych oraz o utrzymanie ruchu pociągów regionalnych i dalekobieżnych na Śląskiej Magistrali Kolejowej.

MO

 

Skip to content