Samolot elektryczny na częstochowskim niebie

Pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny wzbił się w niebo nad Częstochową. To kolejny etap zorganizowanego przez Fortum – lidera czystych technologii energetycznych – przelotu, który służy zebraniu przez spółkę potrzebnych doświadczeń i wiedzy na temat ładowania akumulatorów pracujących w takich maszynach.

– Zebrane informacje chcemy wykorzystać w przyszłości w rozwoju i budowie infrastruktury lotniczej do ładowania samolotów. Jako Fortum jesteśmy pionierem rozwoju technologicznego sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych i liderem tego sektora w Europie – podkreśla Jacek Ławrecki, rzecznik prasowy Fortum. Jak dodaje, samolot pojawia się w miejscach, z którymi związane jest Fortum w Polsce. – Nasza wizyta w Częstochowie nie jest przypadkowa, nasza elektrociepłownia służy mieszkańcom miasta i ogrzewa ich domy. Lot naszego samolotu to także świetna okazja do tego, by promować zrównoważony rozwój miast w oparciu o nowoczesne i innowacyjne rozwiązania energetyczne – zaznacza Jacek Ławrecki.

Pipistrel Alpha Electro to pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny. Jednak na rynku wyraźnie widać zainteresowanie tego typu maszynami zarówno wśród klientów, jak i inżynierów pracujących nad nowymi konstrukcjami. Elektryfikacja nieba wydaje się więc tylko kwestią czasu. Koncerny lotnicze prowadzą już zaawansowane badania nad stworzeniem pierwszego elektrycznego samolotu pasażerskiego mogącego transportować ponad 150 osób. Szacuje się, że pierwsze tego typu maszyny pojawią się na niebie w ciągu najbliższych 10 lat. Ważne będzie, by za rozwojem samych samolotów napędzanych prądem poszedł również rozwój infrastruktury potrzebnej do ich ładowania, stąd doświadczenia prowadzone przez Fortum w Polsce.

Wykorzystywany przez Fortum samolot Pipistrel Alpha Electro jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym samolotem ultralekkim o napędzie elektrycznym. Dwuosobowa maszyna, wyposażona jest w silnik elektryczny 60 kW. Jego prędkość przelotowa to 157 km/h. Bateria o pojemności 21 kWh jest w stanie zapewnić mu energię na 55-minutowy lot (z półgodzinną rezerwą). Ładowanie ładowarką o mocy 20 kW trwa godzinę. Dzięki zerowej emisji CO2 i niskiemu poziomowi hałasu loty mogą być prowadzone w okolicach dużych aglomeracji miejskich, bez problemów spełniając normy emisji spalin i hałasu.

Zorganizowany przez Fortum przelot rozpoczął się 8 czerwca we Wrocławiu. Na lotnisko Częstochowa Rudniki Pipistrel Alpha Electro przyleciał z Gliwic. Następnym etapem jest przelot do Warszawy, gdzie 12 czerwca Fortum oficjalnie podsumuje projekt.

źródło: informacja prasowa Fortum

czestochowskie24

Polityka prywatności: Redakcja czestochowskie24.pl zastrzega wszelkie prawa do portalu. Użytkownicy mogą pobierać i drukować fragmenty zawartości portalu informacyjnego czestochowskie24.pl wyłącznie do użytku osobistego. Publikacja, rozpowszechnianie zawartości niniejszego portalu lub jej sprzedaż (także framing i in. podobne metody), są bez uprzedniej pisemnej zgody redakcji zabronione i stanowią naruszenie ustaw o prawie autorskim, ochronie baz danych i uczciwej konkurencji - będą ścigane przy pomocy wszelkich dostępnych środków prawnych.

Skip to content