Na przełomie stycznie i lutego tego roku zakończył się okres trwałości projektu przebudowy częstochowskich Alei NMP. Dzięki temu ograniczona wcześniej linia autobusów MPK poruszających się tą arterią ma się zwiększyć, tak przynajmniej informują władze miasta, chociaż nie zostały podjęte jeszcze żadne wiążące decyzje.
Dokładniejsze informacje o planowanych zmianach przedstawia Włodzimierz Tutaj, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Częstochowy, który mówi, że Miejski Zarząd Dróg, po uzgodnieniu z Biurem Inżyniera Ruchu, przygotowuje zmianę organizacji ruchu w ramach Alei NMP. To jednak zostanie wdrożone dopiero po rozwiązaniu kwestii całkowitego ruchu samochodowego w ramach Alei – w tym komunikacji miejskiej.
Skoro nie ma żadnych konkretnych planów wdrażających nowe-stare linie autobusowe, a przynajmniej te nie zostały podane, czy istnieje chociaż ogólny schemat ponownego włączenia Alei NMP do ruchu autobusowego? Urzędnicy mówią jasno: większa komunikacja miejska w Alejach, odciążenie ulicy Garibaldiego i Katedralnej, czy wytyczenie pasa do skrętu w lewo, w aleję Wolności dla jadących od strony Placu Biegańskiego.
Pojawiają się również opinie, że całość Alei NMP miałaby zostać zamknięta dla ruchu samochodowego, a nawet autobusowego. W związku z tym zapytaliśmy częstochowian, co sądzą o potencjalnych zmianach. Ich opinie były jednak mieszane. Część ludzi zaznaczała, że bez możliwości wjazdu samochodów osobowych lokalne bary i restauracje mogą jeszcze bardziej podupaść. Drudzy apelowali o rozsądek, ponieważ poziom smogu w Częstochowie z roku na rok jest coraz wyższy.
Całość zmian dotyczących nowych linii autobusowych MPK będzie mogła zostać wprowadzona dopiero po ostatecznym zakończeniu prac nad przebudową linii tramwajowej.