Fot. Radio Fiat

W tym roku Częstochowa obchodzi 800-lecie pierwszej pisemnej wzmianki o mieście. Z tej okazji, podczas ostatniej sesji (17 grudnia) Rada Miasta uchwaliła nowy hejnał. Twórcą melodii jest znany muzyk i kompozytor Mateusz Pospieszalski. Uchwalenie utworu, który niedługo stanie się nowym symbolem miasta, wpisuje się również w tegoroczne obchody 30-lecia samorządu.

Jak tłumaczy Mateusz Pospieszalski, pomysł na stworzenie hejnału powstał już wiele lat temu.

– Projekt narodził się niezależnie od Częstochowy. Mój przyjaciel poprosił mnie o skomponowanie hejnału dla miasta Janowiec. Tworząc melodię pomyślałem, że być może kiedyś również Częstochowa będzie zainteresowana taką kompozycją. Tak się faktycznie stało. To było ok. 10 lat temu. Wraz z innymi muzykami, zostałem poproszony o zaprezentowanie swojego hejnału. Prezentacja odbyła się na wieży ratuszowej. Byłem dumny z siebie, że moja kompozycja została wyróżniona i znalazła się w gronie innych, stworzonych przez wybitnych muzyków.

Konkretne działania w sprawie uchwalenia hejnału władze miasta podjęły dopiero niedawno. O wyborze melodii dyskutowano podczas spotkania “Zespołu do spraw uroczystości i ceremoniału miejskiego”, które odbyło się 12 listopada. Przez aklamację zdecydowano, że jako potencjalny hejnał Częstochowy przedstawiony zostanie utwór Mateusza Pospieszalskiego. Kompozytor tłumaczy, że jego utwór zbudowany jest na genezie starych hejnałów.

– Hejnały tworzone były dla małych, bezwentylowych trąbek. Wydawało się na nich dźwięki, jak na sygnałówce. Mówiąc fachowo – dźwięki można wydobywać na bazie alikwotów, czyli szeregu harmonicznego, na którym zbudowany jest dźwięk. Moja kompozycja bazuje na tych, stworzonych wiele lat temu. Napisana jest na trąbkę bezwentylową i w dokładnie taki sam sposób, jak hejnał krakowski.

Teraz hejnał musi zaopiniować Komisja Heraldyczna, czyli organ opiniodawczo-doradczy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Przypomnijmy, że pierwszy hejnał Częstochowy skomponowany został w latach 50. XX wieku przez Zygfryda Jałowieckiego. Utwór skomponowany był nie na jedną – jak typowa kompozycja tego rodzaju – tylko na trzy trąbki. Autorem kolejnego hejnału był Stanisław Antoni Sypek.

ABK

Skip to content