Hybrydy znów w Częstochowie? Trwa testowanie jednej z nich

Fot. Radio Fiat

Po blisko trzech latach przerwy hybrydowe autobusy znów mają wrócić na częstochowskie drogi. Tak deklaruje zarząd Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Obecnie trwają testy jednego egzemplarza autobusu, po przeprowadzonej modyfikacji, będącej efektem współpracy z firmą Autosan z Sanoka.

Wprowadzone zmiany mają zdaniem inżynierów pozwolić na bardziej komfortowe i bezpieczne eksploatowanie przyszłej floty. Floty, która trafiła do miasta z końcem… 2015 roku w ramach stuprocentowej dotacji z unijnego programu „Gazela”. Wymagana w projekcie technologia była i jest prototypowa.

– Podczas spotkania poprzedzającego pierwszy wyjazd na miasto w ramach testów, które miało miejsce na zajezdni MPK, przedstawiciele firmy Autosan z prezesem Eugeniuszem Szymonikiem podkreślali, że wyzwanie, jakiemu podjął się pierwotny producent, było trudne. Wówczas nie sprostano temu zadaniu. Teraz również było trudno, aby sprawić, by hybrydy na nowo mogły służyć mieszkańcom – mówił Maciej Hasik, rzecznik MPK w Częstochowie.

W przypadku pozytywnych testów do użytku mają zostać przywrócone krótkie autobusy hybrydowe. Trwają też prace nad opracowaniem rozwiązań, by w przyszłości użytkować także pojemniejsze autobusy przegubowe.

– Starania nad znalezieniem odpowiedniego partnera, z którym można by wspólnie wypracować koncepcje ponownego uruchomiania autobusów trwały kilka lat. Jeśli testy wypadną pomyślnie, autobus będzie mógł wyjechać na trasy z pasażerami latem – dodał rzecznik MPK.

Niedawno pytaliśmy mieszkańców miasta o opinię w sprawie zasadności używania hybryd w Częstochowie. Niestety częstochowianie nie podzielają entuzjazmu MPK:

– Moim zdaniem autobusy hybrydowe były nieudanym pomysłem. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem byłyby autobusy na energię solarną. W niektórych miastach podejmowane są już takie próby, tymczasem u nas szuka się innych, niekoniecznie dobrych sposobów na tańszą komunikację miejską – stwierdził jeden z mieszkańców.

– To byłoby coś dobrego, szczególnie że zmiana może wyjść miastu na lepsze, poza tym powinno się dbać o pasażerów – mówił częstochowianka.

– Uważam, że powinno być więcej rowerów miejskich lub jakieś atrakcje dla dzieci. W innym przypadku jest to jedynie wydawanie naszych pieniędzy na coś, co już raz się zepsuło i może się zepsuć ponownie – dodał inny mieszkaniec.

Niemal od początku użytkowania autobusy o napędzie gazowo-elektrycznym ulegały kolejnym awariom. Już w marcu 2016 na naszych portalach pisaliśmy o awarii, która unieruchomiła pojazd. Przypomnijmy, że 28 kwietnia 2017 roku miał miejsce pożar hybrydy – o czym również informowaliśmy. Kierowca autobusu zauważył wówczas dym na zewnątrz i niezwłocznie zatrzymał pojazd, a następnie ewakuował kilkoro pasażerów znajdujących się w środku. Na szczęście wszyscy spokojnie i bezpiecznie opuścili pojazd. Pozostaje mieć nadzieję, że obecnie zastosowana technologia będzie bezpieczniejsza i autobusy (więcej niż jeden!) wrócą na częstochowskie ulice.

BNO

Skip to content