Jakie preferencje komunikacyjne mają mieszkańcy Częstochowy? Jak często wybierają autobusy i tramwaje zamiast samochodów? Czym szybciej dostaną się z punktu a do punktu b? I jaki rodzaj transportu jest dla nich najwygodniejszy? Na te i inne pytania częstochowianie będą mogli odpowiedzieć w specjalnie przygotowanej ankiecie badającej preferencje komunikacyjne. W Urzędzie Miasta odbyła się konferencja prasowa zapowiadająca te badania. Wzięli w niej udział przedstawiciele częstochowskiego magistratu i Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu.
Martyna Awendrot, wiceprezes firmy StarITS, która przeprowadzi badanie i przygotuje analizę transportową, mówi o głównych założeniach takiej inicjatywy:
– Będzie to badania ankietowe przeprowadzane w domach respondentów. W tym celu wybraliśmy ponad trzydzieści osób – ankieterów, których przeszkoliliśmy, którzy pukając do drzwi będą dobrze wiedzieć, o co pytają. Pytania w ankiecie są różne. Znajdą się w niej zarówno pytania o lokalizację przystanku, jak i o to, czy warto się przesiąść w transport zbiorowy. Dlaczego dziś stan sieci miejskiej wygląda tak a nie inaczej i co można naprawić.
Pomysłodawcy twierdzą, że badania tego typu przynoszą oczekiwane rezultaty. Nierzadko stają się podstawą do wprowadzania gruntownych zmian:
– Badania ruchu przeprowadzaliśmy już między innymi w Trójmieście i Lublinie. Nastąpiły po nich zmiany taryfowe, jak i zmiany infrastruktury, czyli lokalizacji przystanków. Dzięki temu, że poznaliśmy preferencje komunikacyjne , w ciągu kilku ostatnich lat w Lublinie udało się uzyskać prawie pięćdziesięcioprocentowy wzrost podziału pasażerów komunikacji zbiorowej.
Jak patrzy na to Stanisław Sosnowski z Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu? Wierzy, że przeprowadzone badania będą odzwierciedlać sytuację komunikacyjną w mieście, którą przy weryfikacji potrzeb mieszkańców, będzie można poprawiać:
– Podstawowym celem tych badań i opracowania planu mobilności miejskiej jest poprawa efektywności funkcjonowania transportu w mieście. Poza tym, działania te mają na celu zmniejszenie hałasu i emisji spalin, a także poprawę jakości funkcjonowania komunikacji publicznej. Chcemy dążyć do jej poprawy i zwiększenia zainteresowania pasażerów komunikacją miejską.
Każdy głos się liczy. Na ile przeprowadzane badania usprawnią transport i ułatwią poruszanie się po mieście, czas pokaże.
PKr