Zdrowa dieta czyni cuda

Gładka skóra bez przebarwień, lepsza kondycja fizyczna i poprawa samopoczucia to tylko niektóre z zalet prowadzenia zdrowego trybu życia. O to, jakie produkty należy spożywać oraz czy ćwiczenia faktycznie pomagają, zapytaliśmy specjalistów.

Dieta to sposób żywienia, który często kojarzy się z odchudzaniem – jednak nie zawsze musi tak być. Dobranie właściwych składników pomaga utrzymać nie tylko zgrabną sylwetkę. Poprzez to, co jemy, wpływamy m.in. na własne samopoczucie. Możemy chronić się też przed ryzykiem wystąpienia wielu chorób. O tym jak powinniśmy jeść, aby zachować zdrowie, mówi Małgorzata Stanior – dietetyk.

– Zaleca się 5 posiłków dziennie spożywanych co 3 godziny. Oczywiście są różne odstępstwa np. gdy ktoś cierpi na insulinęoporność – wtedy wprowadza się cztery posiłki co 4 godziny. Drugą ważną rzeczą jest spożywanie płynów, czyli wypijanie od 2 do 3 litrów wody niegazowanej w ciągu całego dnia. Woda ma zbawienny wpływ na nasz organizm. Oczyszcza krew i nasze narządy. Ważny jest też sen. Powinniśmy spać nieprzerwanie ok 8 godzin w ciągu doby i unikać stresu. To są najważniejsze czynniki, żebyśmy cieszyli się zdrowiem. Należy zadbać o to, żeby w naszej diecie znalazły się składniki z pięciu grup spożywczych. Codzienny jadłospis powinien składać się z węglowodanów, warzyw, owoców, białek, tłuszczy. Na śniadanie może to być kanapka, sałatka albo owsianka. Drugie śniadanie lub podwieczorek to są, według mnie, posiłki owocowe. Na obiad można zjeść zupę, drugie danie lub jedno i drugie. Na kolację warto zjeść coś lekkiego np. kaszę z warzywami, zupę, kanapkę czy sałatkę. To jest najprostszy jadłospis.

Nie każda dieta pasuje do konkretnej osoby. Jeśli chce się zmienić nawyki żywieniowe, należy porozmawiać ze specjalistą. Warto się także zapoznać z zasadami nowej piramidy żywieniowej, według której podstawą jest aktywność fizyczna, o której mówi Aneta Świtaj – manager jednej z częstochowskich siłowni.

– Poprawia nam sprawność, kondycję, wydolność. Powoduje też, że przyspiesza nam się metabolizm. Oprócz tego wytwarzają się endorfiny szczęścia, które powstają podczas wysiłku fizycznego.

Codzienne ćwiczenia to dla niektórych wyzwanie, dlatego część osób wybiera treningi w siłowniach. Jak dodaje Aneta Świtaj, zwolennicy ruchu jedynie we własnym towarzystwie powinni przestrzegać pewnych zasad.

– Ważne, żeby zachować rozsądek i umiar. Opieka trenera jest lepsza, bo ktoś z boku patrzy na nas, poprawia naszą technikę oraz widzi błędy, których nie jesteśmy w stanie zauważyć. Jeśli chodzi o indywidualne ćwiczenie to bardzo łatwo stracić motywację, dlatego polecamy opiekę specjalistów, ale również towarzystwo przyjaciela – wtedy razem można się motywować i pomagać sobie wzajemnie.

Ruch i odpowiednie jedzenie pomagają zachować zdrowie. Ułatwiają walkę z chorobami i zapobiegają innym np. takim jak, cukrzyca, choroby wieńcowe czy nadciśnienie tętnicze. Specjaliści przestrzegają, że diety „cud” nie istnieją. Nasz organizm do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje odpowiednio dobranych składników odżywczych oraz ćwiczeń.

ABK