Autobusy hybrydowe wracają do Częstochowy

Fot. Radio Fiat

Po niespełna trzech miesiącach negocjacji rozstrzygnięto przetarg na remont i doprowadzenie do pełnej sprawności technicznej dwadzieścia cztery autobusy hybrydowe, których kursy jakiś czas temu, ze względu na ich awaryjność zostały wstrzymane. MPK Częstochowa przyjęła ofertę firmy Autosan, była to jednak jedyna spółka zainteresowana naprawą maszyn.

Maciej Hasik, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego informuje, że umowa została wreszcie, oficjalnie, sfinalizowana.

MPK Częstochowa kupiło w sumie czterdzieści hybryd elektryczno-gazowych od firmy Lider Trading, reprezentującej upadłego już Solbusa. Po pożarze jednego z pojazdów w 2017 roku wszystkie pozostałe zostały prewencyjnie odstawione na parking. W czerwcu 2020 roku pierwsza hybryda po przeróbce przeprowadzonej przez firmę Autosan zagościła na ulicach Częstochowy, na których do dzisiaj jeździ bez zarzutów.

Nowe cztery pojazdy powinny być gotowe w ciągu najbliższego miesiąca, kolejnych dziesięć do końca roku, natomiast wszystkie dwadzieścia cztery autobusy do 2023 roku.

Wśród zaplanowanych prac znajdują się m.in. montaż pakietu baterii trakcyjnej w technologii litowej, rozdzielni wysokiego napięcia, przegląd, naprawę i modyfikację instalacji niskiego i wysokiego napięcia, zmiana oprogramowania sterowników zamontowanych w pojeździe.

Jednak jak informują pracownicy częstochowskiego MPK, renowacja będzie dotyczyć tylko autobusów pojedynczych, tak zwane autobusy przegubowe nie zostały ujęte w umowie. Jeśli mniejsze pojazdy pozytywnie przejdą renowację, MPK nie wyklucza zamówienie naprawy także większych jednostek.

Zapytaliśmy także częstochowian co sądzą o planach przywrócenia autobusów hybrydowych na ulice miasta, ci natomiast odpowiadali różnie. Część mieszkańców ucieszyła się na wieść powrotu ekologicznych pojazdów, inni uważają, że hybrydy tego typu są już przestarzałe i miasto powinno zainwestować w inne, skuteczniejsze

Dodatkowo jak stanowi zawarta ugoda między częstochowskim MPK a Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w przypadku braku technicznych możliwości uruchomienia określonej liczby hybryd, za każdą sztukę, która nie zostanie przywrócona do ruchu, MPK ma obowiązek do końca 2034 roku zakupić inny autobus ekologiczny, a ich liczba ma być adekwatna do liczby hybryd, których nie uda się ostatecznie zmodyfikować.

Tagged with