Miasto Częstochowa oraz Związek Gmin i Powiatów Subregionu Północnego kilka dni temu zawarli umowę o partnerstwie na rzecz realizacji unijnego projektu, związanego z rozbudową istniejącej sieci infrastruktury pasażerskiej. Wśród licznych projektów znajdują się m.in. nowe cztery centra przesiadkowe. Inicjatywa ma służyć rozwojowi transportu publicznego zarówno w mieście, jak i całości regionu północnego województwa śląskiego.

Więcej o planach dotyczących stricte Częstochowy, mówi rzecznik prasowy Urzędu Miasta, Włodzimierz Tutaj: – W zakresie zadania planowane są inwestycje w takich lokalizacjach jak Plac Rady Europy, tam ma powstać węzeł prowadzący do centrum. Będzie to inwestycja połączona z rewitalizacją placu przed Dworcem Kolejowym. Węzeł Gombrowicza wraz z promenadą Niemena, tu przewiduje się budowę ścieżki rowerowej przy ulicy Jędrzyńskiej, a dokładnie połączenie jej z ciągiem pieszorowerowym i jezdnym promenady Niemena. Trzecią lokalizacją na terenie Częstochowy będzie węzeł Przyjemna Gościnna na wylocie Drogi Wojewódzkiej 908 w kierunku Konopisk, mniej więcej na wysokości końcowej pętli autobusowej MPK.

Jak się okazuje to nie jedyne projekty, które w latach 2024 – 2029 będą chciały zrealizować władze miasta: – Oprócz tego w ramach projektu przewidziane jest ustawienie i podłączenie kolejnych tablic systemu dynamicznej informacji pasażerskiej na przystankach komunikacji miejskiej w Częstochowie. Przypomnijmy, że dotychczas rozstawiono 50 takich tablic w różnych lokalizacjach. W ramach inwestycji planuje się rozszerzenie tego systemu o minimum 65 tablic. Całkowity koszt zadania to 45 milionów złotych. Wniosek o dofinansowanie będzie składany w pierwszym kwartale 2024 roku. Realizacja projektu zakończy się najpóźniej w 2029 roku.

Budżet całości planowanych prac szacuje się na około 90 mln złotych, z czego dwie trzecie trafią do samego miasta. Pozostałe 30 mln trafi do gmin oraz powiatów ościennych: – W całym subregionie północnym, czyli w Częstochowie oraz na terenie powiatów Częstochowskiego, Kłobuckiego i Myszkowskiego planowana jest w sumie realizacja 16 centrów przesiadkowych. Wartość dofinansowania ich budowy ma przekroczyć łącznie 90 milionów złotych. Umowa partnerstwa zawarta w Urzędzie Miasta Częstochowy jest już ostatnią z pięciu podpisanych umów dotyczących budowy centrów przesiadkowych na terenie całego subregionu północnego.

Realizacja, chociażby połowy z hucznie zapowiadanych inicjatyw, będzie stanowić istny kamień milowy dla jakości transportu publicznego w Częstochowie oraz jej okolicach. Jednak na realne efekty mieszkańcy będą musieli poczekać przynajmniej kilka lat.

Skip to content