Burzenie środkowej części estakady, widok z pozostałego fragmentu od strony południowej/fot. Radio Fiat

Jeśli coś się kiedyś rozpoczęło, musi też się zakończyć. Tak można podsumować niespełna 45-letnią historię częstochowskiej estakady – jednego z najistotniejszych fragmentów słynnej „gierkówki”, czyli drogi docelowo łączącej Warszawę z Katowicami.

Obiekt ten był dość ważnym elementem częstochowskiej infrastruktury, umożliwiającym nieprzerwaną podróż częstochowskim fragmentem ówczesnej Drogi Krajowej nr 1. Mijający czas oraz powoli występujące zmęczenie materiału zadecydowały o tym, że ten historyczny obiekt zostanie zastąpiony innym.

– Nowa estakada będzie uzbrojona w elementy charakterystyczne dla nowoczesnego obiektu mostowego, przede wszystkim w układ ekranów dźwiękochłonnych oraz półtuneli i tuneli, które będą niwelowały hałas emitowany z drogi. Przed otwarciem autostrady i obwodnicy miasta przejeżdżało tędy ponad 40 tys. pojazdów dziennie, co musiało generować w tej okolicy ogromny hałas – mówił rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg, Maciej Hasik.

Remontowany 5,5-kilometrowy odcinek drogi od al. Jana Pawła II do ul. Rakowskiej będzie posiadać trzy nowe estakady. Jedną, w miejscu istniejącej przy Jagiellończykach oraz dwie nowe – przy skrzyżowaniu drogi z ul. Krakowską oraz ul. Legionów. W miejscu istniejących powstanie sześć nowoczesnych kładek.

Wybudowane zostaną też trzy nowe ronda. Zakrojona na tak dużą skalę inwestycja siłą rzeczy musi stwarzać duże utrudnienia dla kierowców.

– Jeśli chodzi o niwelowanie uciążliwości, reagujemy na bieżąco na sygnały związane z utrudnieniami w ruchu. Monitorujemy wprowadzoną czasową organizację ruchu. Kończymy też równoległe inwestycje drogowe, np. przy al. Niepodległości. W najbliższym tygodniu będziemy chcieli zakończyć większość tych prac, by uzyskać tam przejezdność. Będzie to alternatywna droga, uniezależniająca mieszkańców i kierowców od prowadzonych wzdłuż al. Wojska Polskiego robót – tłumaczyła Joanna Holi Sosnowska, pełniąca obowiązki dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie.

Wykonawcą robót na częstochowskim odcinku drogi jest konsorcjum trzech firm: częstochowski Drog-Bud, Nowak-Mosty z Dąbrowy Górniczej oraz czeska FIRESTA-Fišer.

Mimo że zwężenie na drodze występuje już od przeszło dwóch tygodni, nadal nie widać tam ekip budowlanych. Jak

– Z punktu widzenia kierowców wygląda to tak, że zamknięto drogę i nic się nie dzieje, ale wewnątrz firmy trwają przygotowania do prac. Lada dzień rozpoczniemy roboty na pozostałych dwóch węzłach, gdzie w przyszłości pojawią się estakady. W okolicach zjazdu w ul. Legionów została już sfrezowana nawierzchnia. W przyszłym tygodniu rozpoczniemy prace mostowe, a w dalszym czasie przebudowę sieci. Nie planujemy przerw zimowych. Jeśli tylko pogoda pozwoli, będziemy pracować przez cały rok – zapewniał Przemysław Ściskała, kierownik robót mostowych, lada chwila ma się to zmienić.

Całkowite zakończenie inwestycji w al. Wojska Polskiego ma zostać zakończone przed końcem 2023 roku. Jej szacunkowy koszt to ok. 190 mln zł.

BNO

Skip to content