“Drużyna Inki” – wykład i warsztaty w Przystanku Historia

We wtorek 28 listopada w Przystanku Historia – Centrum Edukacyjnym im. gen. Janusza Gąsiorowskiego w Częstochowie, przy al. Najświętszej Maryi Panny 52 odbyły się zajęcia edukacyjne dla uczniów klas 7-8 szkół podstawowych i klas 1 szkół ponadpodstawowych w ramach projektu „Drużyna Inki“.

Celem projektu „Drużyna Inki” jest przybliżenie życiorysu sanitariuszki 5. Wileńskiej Brygady AK Danuty Siedzikówny ps. „Inka” oraz teoretyczne i praktyczne szkolenie z pierwszej pomocy przedmedycznej w zakresie RKO. O szczegółach wydarzenia opowiedział Karol Krajewski z częstochowskiego oddziału Instytutu Pamięci Narodowej:
– Spotkanie dotyczy postaci Danuty Siedzikówny “Inki”, Żołnierza Niezłomnego, sanitariuszki oddziałów AK, także walczących po II wojnie światowej z okupantem sowieckim, bestialsko przez niego zamordowanej. Zajęcia poza taką częścią historyczną mają część praktyczną, a którą jest nauka pierwszej pomocy. To jest duży ogólnopolski projekt realizowany przez Instytut Pamięci Narodowej w całym kraju. Zajęcia są skierowane dla uczniów klas 7 i 8 szkoły podstawowej, pierwszych klas szkoły ponadpodstawowej. Uczestniczy w nich w dzisiejszym dniu ponad 120 uczniów. Jest to na pewno postać kojarzona, aczkolwiek warto się dowiedzieć tutaj też szczegółów z jej życia. Tutaj uczniowie będą mieli okazję poznać konkretne fakty z jej życiorysu, też zobaczyć jak wyglądała jej rodzina, co oczywiście też miało wpływ na postawy, które ona przejmowała w czasie swojego życia, dlaczego tak to się układało, kim był jej ojciec, kim była reszta jej rodziny, jak te koleje życia wpłynęły na to, jakie postawy przyjmowała w sytuacji kryzysowej.

– Spotkanie jest jednocześnie odpowiedzią na pytanie: Co w dzisiejszych czasach oznacza sformułowanie „zachować się jak trzeba” w kontekście moralnego obowiązku reagowania na krzywdę ludzką – mówiła prowadząca zajęcia Kinga Smoleń:
– To jest lekcja historyczna połączona z elementami edukacji dla bezpieczeństwa w zakresie resuscytacji krążeniowo-oddechowej. Dokładnie tak to wygląda. Dla jednych jest to rzeczywiście pierwsza lekcja, bo dopiero w VIII klasie na właśnie edukacji dla bezpieczeństwa poruszany jest temat RKO. Dla drugich to jest kwestia przypominająca i tak ja też wszystkim uczestnikom przypominam, że tak naprawdę tych zajęć będzie jeszcze całe mnóstwo i tutaj jest ważne, żeby to sobie wszystko powtarzać, bo według statystyk właściwie nadal mamy w tym braki, nadal jest gdzieś jakiś próg związany z postawami wobec osób leżących na ulicach. Co więcej, według statystyk nie będą to osoby, których nie znamy, będą to właśnie osoby z naszego najbliższego otoczenia, więc taka umiejętność jest niezwykle ważna. A jeżeli chodzi o połączenie tych elementów historycznej edukacji z elementami edukacji medycznej, no to oczywistym jest kim była Inka. Dzisiaj coraz więcej nas wie, że to była sanitariuszka, czyli osoba, która tej pomocy udzielała. Co więcej, kolejną ważną sprawą jest postawa patriotyczna, bo najbardziej oczekiwana aktualnie postawa patriotyczna to jest właśnie postawa reagowania i niesienia pomocy. I to jest zakres RKO, bo rzeczywiście te zajęcia kończyły się próbą RKO, natomiast wstęp tych zajęć jest silnie związany z tym, co znaczy zachować się jak trzeba, nie być obojętnym, a właśnie obojętność jest również największym grzechem naszych czasów. Ja to za każdym razem powtarzam, chociaż to nie są moje słowa, a słowa księdza Maksymiliana Kolbe, który w obozie zagłady w Oświęcimiu już to powiedział, że obojętność jest największym grzechem naszych czasów. I dzisiaj wśród młodzieży niestety już w szkołach widać obojętność. W sieci pojawia się coraz więcej filmów związanych z tą agresją, przemocą fizyczną i psychiczną. I w tych zajęciach staramy się o tym wszystkim przypomnieć, wspomnieć, poruszyć. Połączenie historii i teraźniejszości właśnie nawiązujące do tych przykładów z dnia dzisiejszego, są dobrym i skutecznym sposobem na to, żeby historię tej dziewczyny przybliżyć i żeby wzbudzić moralny obowiązek reagowania na wszelką krzywdę ludzką. I to związaną z bezpośrednim zagrożeniem zdrowia i życia, ale też związaną chociażby z przemocą i z tym, że możemy komuś pomóc, wesprzeć i żeby każdy przy nas czuł się osobą godną szacunku.

Trwające około 60 minut zajęcia podzielone były na dwie części: w pierwszej, historycznej, młodzież zapoznawała się z historią Danuty Siedzikówny „Inki” oraz jej rodziny, natomiast druga część, również nawiązująca do historii sanitariuszki Armii Krajowej, było to teoretyczne i praktyczne szkolenie z pierwszej pomocy przedmedycznej.

"Drużyna Inki", Przystanek Historia, Częstochowa 28.11.2023 r.

Skip to content