Słuchacze Radia Fiat sygnalizowali wielokrotnie tragiczny stan biegnącej przez Gnaszyn ul. Przejazdowej. Chodzi o odcinek między Dospelem a węzłem autostrady A1.

O to jak się jeździ ul. Przejazdową zapytaliśmy mieszkańców Gnaszyna, którzy na co dzień są zmuszeni z niej korzystać:

Jeździ się dosyć problematycznie, bo mamy tutaj dużo nierówności i kolein. Jest to także główna trasa na Opole więc ruch ciężarówek jest uciążliwy dla mieszkańców no i też wpływa na stan wspomnianej drogi. /…/ Bardzo ciężko się jeździ po tej drodze. Szkoda samochodu, bo cały czas trzeba sprawdzać zawieszenie czy się nie zepsuło i na prawdę ciężko jechać tak, żeby tej drogi nie poczuć. Dziura na dziurze. /…/ Odkąd sięgam pamięcią to ta droga nigdy nie była remontowana. Ruch się zwiększył przynajmniej czterokrotnie, a droga jest taka jaka jest. Wyjeżdżone są, wybite są całkowicie, pryzmy są porobione. Kiedyś tam coś porobili ale to tylko zdarli powierzchnię, żeby zrównać to w miarę możliwości, żeby ta jazda jakoś wyglądała. A tak to jest do niczego. Po prostu to są dziury, góry, doliny, zapadliska. Przeważnie po burzach to są tak wielkie te kałuże, że ciężko po prostu przejechać przez to suchą nogą. /…/ Ten problem jest tutaj już od lat. Niejednokrotnie pisaliśmy petycje do Rady Miasta o inwestycje związane remontem tej drogi, no ale niestety nie ma na to funduszy. Ważniejsze są fundusze na nagminną sterylizację zwierząt a nie ma na ulepszanie dróg. /…/ Z niecierpliwością czekamy na jej remont, który ma niebawem nadejść ale zarówno przetargi jak i cała ta procedura, wiemy, że latami się przeciągały. No mam nadzieję, że w najbliższych latach rzeczywiście uda się sfinalizować tą inwestycję. /…/ Nie możemy się doprosić, wszędzie są remontowane drogi, brukowane chodniki, jest odprowadzona kanalizacja. Tu tej kanalizacji nie ma, przy ulewach mamy „basen częstochowski”.

Stan drogi komentuje Maciej Hasik z Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie, tłumacząc, że ta droga była dotychczas tylko doraźnie remontowana, bo czeka ją niebawem całkowita przebudowa.

Ten odcinek będzie objęty jedną z największych inwestycji w ostatnich latach, która się zacznie w tym roku – przebudową Głównej i Przejazdowej […]. Dlatego jest zabezpieczana doraźnie, żeby wyczekać tego momentu, kiedy powstanie zupełnie nowa infrastruktura w tym miejscu – od tabliczki „Częstochowa” i zjazdu na autostradę, do skrzyżowania z ul. św. Barbary i św. Jadwigi.

Jak tłumaczy Maciej Hasik, rozpoczęcie prac nad inwestycją jest uzależnione od dopełnienia formalności przez Urząd Wojewódzki.

To jest długo oczekiwana inwestycja i przygotowywana, projektowana od dłuższego czasu. A na drodze do rozpoczęcia prac pozostała nam już tylko ostatnia przeszkoda, czyli uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, które wydają służby Wojewody. Czekamy. Od nas to już jak gdyby nie jest zależne. Wszystko wskazuje na to, że te terminy graniczne są w okolicach wakacji, więc tak też przypuszczamy, że z klauzulą natychmiastowej wykonalności wykonawca będzie mógł przystąpić do prac w okolicach „końca wiosny”.

Rzecznik MZD mówi o długo oczekiwanej inwestycji. Jaki będzie jej zasięg?

Tam się zmieni całość tego odcinka, będzie poszerzony, drogi rowerowe, chodniki- czyli to wszystko, czego teraz tam nie ma, nie mówiąc już o nawierzchni. Dlatego też Miasto przygotowało inwestycję na 100 mln. złotych (bo taki jest koszt całości), żeby móc już przestać doraźnie ją zabezpieczać. No ale do tego czasu, doraźnie musi to wystarczyć, żeby po prostu było w miarę bezpiecznie bo za chwilkę się zacznie budowa od podstaw. Tutaj jeszcze ważne jest, że przebudowa Głównej i Przejazdowej to jedno, a drugim elementem tej inwestycji będzie budowa nowego śladu tej drogi – obejścia ul. św. Barbary. Przez to ruch ciężki, tranzytowy będzie wycofany z dzielnicy Podjasnogórskiej i nowym śladem drogi będzie wzdłuż linii kolejowej a wylot będzie ta nowa droga miała przy Dworcu Stradom.

Z niecierpliwością czekamy na rozpoczęcie prac. O ich rozpoczęciu lub ewentualnych opóźnieniach będziemy informować. Wiadomo, że prace mają planowo wystartować najpóźniej na przełomie czerwca i lipca. Całość inwestycji ma zostać zakończona w 2023 roku.

RG

Skip to content