Popękane ściany, puste korytarze, dzika roślinność, zegary wskazujące cały czas tę samą godzinę – nie jest to opis porzuconego budynku, gdzieś na skraju cywilizacji, a Dworca Głównego PKP, mieszczącego się w sercu Częstochowy. Kiedy kilka miesięcy temu zapadła decyzja o wyburzeniu gmachu w celu postawienia nowego kompleksu, odnosi się wrażenie, że czas na dworcu zatrzymał się w miejscu. Budynek stał się swoistą kapsułą czasu.

Częstochowski dworzec – niegdyś architektoniczna perła miasta – dzisiaj ma wygląd o skorupy minionych wspomnień. Zajęte są jedynie pojedyncze lokale w pasażu nad torami. Wewnątrz gmachu, poza kasami biletowymi, funkcjonują jedynie pojedyncze biznesy, większość sal jest zamknięta na klucz.

Limbo, w jakim wydaje się trwać dworzec, ma jednak niedługo się skończyć. W czwartek, 27 lipca, Polskie Koleje Państwowe zamknęły przetarg na przebudowę gmachu. Więcej o realizowanym projekcie mówi Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami PKP: – Kanwą dla opracowanego projektu dworca Częstochowa były założenia przedstawione w koncepcji, która zwyciężyła w konkursie architektonicznym zakończonym pod koniec 2019 roku. Nowy dworzec będzie składał się z trzech powiązanych ze sobą funkcjonalnie części. Inwestycja zakłada budowę nowego pawilonu wschodniego od strony ulicy Piłsudskiego, mieszczącego główne funkcje obsługi pasażerów oraz przebudowę pasażu nad torami pełniącego głównie funkcję handlową. Nowa część zachodnia, od strony Placu Rady Europy, po uwzględnieniu zaleceń jury konkursowego została nieco bardziej wysunięta w kierunku pl. Rady Europy, dzięki czemu stała się bardziej funkcjonalna. W jej sąsiedztwie będzie mieścić się centrum przesiadkowe dla autobusów.

Nowy dworzec ma być bardziej funkcjonalny, tak przynajmniej obiecują urzędnicy: – Nowy dworzec będzie bardziej funkcjonalny niż obecny, a także stanie się wizytówką Częstochowy. Będzie to nowoczesna bryła, zaprojektowana zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze. Ponadto będzie on w pełni przystosowany do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Wśród usprawnień, które będą standardem na nowym dworcu w Częstochowie są m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, windy, kontrastowa kolorystyka wnętrz, mapy dotykowe dworca i wiele innych rozwiązań. Nowy dworzec będzie również zaopatrzony w nowoczesne systemy bezpieczeństwa i rozwiązania proekologiczne. O randze przyszłego dworca w Częstochowie może świadczyć również fakt, że będzie to jedna z największych inwestycji realizowanych w obecnym Programie Inwestycji Dworcowych, który obejmuje blisko 200 dworców kolejowych w całej Polsce.

Co na temat wyburzenia dworca mówią sami częstochowianie? Czy czują sentyment do obecnego kompleksu? Jak się okazuje, większość zapytanych mieszkańców nie chce rozstawać z funkcjonującym dworcem.

Czy częstochowski Dworzec Główny PKP otrzyma drugie życie wraz z zakończeniem prac? Przedstawiciele PKP mówią, że tak. Mieszkańcy mają wątpliwości. Jak będzie w praktyce – okaże się już niedługo.

Kapsuła czasu w sercu miasta

Skip to content