Fot. Radio Fiat

Niedawno w całej Częstochowie wymieniono parkomaty. Nowe urządzenia początkowo sprawiały problemy. Oprócz drobnych usterek, dla wielu osób kłopotliwa okazała się również obsługa, gdyż są one bardziej zaawansowane technicznie niż poprzednie urządzenia.

Co na temat obsługi nowych parkomatów mają do powiedzenia Częstochowianie?

Jest trudniejsza niż była. Z wprowadzeniem numeru rejestracyjnego przede wszystkim. On czasami po prostu nie reaguje. /…/ Są kłopoty, bo kładzie się pieniądze a automat pieniądze wyrzuca z powrotem. I trzeba drugi raz wrzucać. Gorzej niż z poprzednich, dlatego, że nie reaguje żeby wpisać numer rejestracyjny samochodu. Są problemy. Mieszkam na ul. Piłsudskiego i wczoraj byłem świadkiem jak jedno auto podjechało, pieniądze automat zabrał, karty nie. Drugi facet doszedł, ta sama sprawa. Okazało się, że od nowa musieli – i jeden i drugi. /…/ Beznadziejna [obsługa]. Wbijać przez pół godziny rejestrację. A tak się podchodziło, wybijało się bilecik i się szło do auta.

Tomasz Gabryś, prezes zarządu częstochowskiej firmy Hectronic, która dostarczyła parkomaty, uważa, że kłopot z obsługą nowych urządzeń wynika z przyzwyczajenia do łatwości obsługi poprzednich egzemplarzy. Czy korzystanie z nowych parkomatów jest o wiele bardziej skomplikowane niż ze starych? Tomasz Gabryś wyjaśnia różnicę:

Dotychczasowe parkomaty miały funkcję tylko płatności monetami. Obsługa polegała na tym, że najpierw „karmiło się” parkomat monetą, następnie zwykle wszyscy naciskali zielony → zielony i to była całość obsługi parkomatu. W tej chwili, ponieważ parkomaty mają rozbudowaną funkcjonalność, między innymi 3 rodzaje możliwości płatności, zmieniła się również forma obsługi. Zaczynamy od wybudzenia parkomatu przyciskiem „Start”, wprowadzamy numer rejestracyjny, wybieramy jedną z trzech form płatności: to może być karta bankowa zbliżeniowo, monetami jak dotychczas lub blikiem.

Co istotne, póki nie naciśniemy przycisku start, parkomat nie przyjmuje pieniędzy. Jak wyjaśnia producent, nowy system parkingowy w Częstochowie zapewnia jeszcze jedną, wygodną funkcję:

Ułatwieniem dla kierowców jest również to, że po zakończeniu płatności nie muszą drukować biletu w formie papierowej, jeśli go nie potrzebują np. Do rozliczeń w firmie. Wystarczy wybrać funkcję e-bilet i transakcja obsługi automatu jest zakończona. System wie i również służby kontrolne wiedzą, że taki numer rejestracyjny jest opłacony. Dla kierowcy jest to taka korzyść, że nie musi wracać do samochodu aby włożyć bilet za szybę.

Dzięki tej opcji można również kupić bilet online lub za pośrednictwem specjalnej aplikacji. Częstochowskie służby jeszcze nie mają możliwości sczytywania numerów rejestracyjnych przejeżdżając samochodem. Takie systemy są testowane m.in. w Warszawie i Rzeszowie. Pozwalają służbom miejskim na zidentyfikowanie nieopłaconego parkowania bez wychodzenia z samochodu. Częstochowscy kontrolerzy stref płatnego parkowania, póki co, muszą sprawdzać bilety, również te elektroniczne, „na piechotę”.

RG