Przetarg na Dworzec Główny PKP zakończony?

Los częstochowskiego Dworca Głównego PKP jest znany już od początku roku – gmach będzie wyburzany. Lecz przez miesiące pomysł nie wyszedł w fazę faktycznej realizacji. Przełom nastąpił niedawno, bowiem spółka PKP nie tylko otworzyła przetarg na przebudowę, ale zapoznała się z dokumentacją trzech zainteresowanych firm. Estymowane koszta prac wynoszą od 140 do 155 milionów złotych.

Więcej o przetargu mówi Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami Polskich Kolei Państwowych: – W czwartek (27.07.) otworzyliśmy oferty w postępowaniu na wybór wykonawcy przebudowy dworca Częstochowa Główna. Wpłynęły trzy oferty o wartości od prawie 140 mln złotych brutto do nieco ponad 155,5 miliona złotych brutto. Obecnie trwają prace komisji przetargowej.

Skoro nie został jeszcze wybrany konkretny wykonawca, to czy wstępne założenia wobec nowego dworca mogą jeszcze ulec zmianie? Przedstawiciele PKP zaznaczają, że istnieje konkretny kanon, który będzie musiał zostać realizowany, niezależnie od wizji potencjalnego wykonawcy: – Nowy dworzec Częstochowa Główna będzie składał się z trzech powiązanych ze sobą funkcjonalnie części. Inwestycja zakłada budowę nowego pawilonu wschodniego od strony ulicy Piłsudskiego, mieszczącego główne funkcje obsługi pasażerów oraz przebudowę pasażu nad torami pełniącego głównie funkcję handlową. Nowy pawilon powstanie również od strony pl. Rady Europy. Inwestycja nie obejmuje placu Rady Europy, gdyż spółka posiada jedynie jego część, która docelowo ma zostać zbyta na rzecz miasta.

Skoro prace budowlane mogą rozpocząć się już w 2024 roku, to czy mieszkańcy Częstochowy powinni przygotować się na zmiany komunikacyjne związane z kursowaniem pociągów? Czy dworce na Rakowie lub Stradomiu będą przez jakiś czas pełnić funkcję Dworca Głównego? – Chcielibyśmy rozwiać już na początku obawy mieszkańców Częstochowy, gdyż inwestycja będzie realizowana, tak żeby zapewnić nieprzerwaną obsługę pasażerów korzystających ze stacji. Wstępne założenia są takie, że rozbiórki rozpoczniemy od pawilonu po stronie wschodniej, który w tej chwili nie jest użytkowany.  Obsługę pasażerów zapewni obecny dworzec. Natomiast po wybudowaniu nowego dworca od strony wschodniej on przejmie obsługę podróżnych, a rozpocznie się rozbiórka dotychczasowego budynku dworca po stronie zachodniej. Oczywiście te założenia mogą się jeszcze zmienić po wyborze wykonawcy prac budowlanych, gdyż on zaprezentuje nam swój pomysł na realizację inwestycji. O ewentualnych zmianach w organizacji podróżnych będziemy informować na bieżąco.

Niestety nie wszystko przebiega po myśli urzędników. Największy problem z obecnymi ofertami przetargowymi, stanowi fakt, że wszystkie projekty przekraczają przygotowany przez PKP budżet. Żadna z firm nie zmieściła się w górnym limicie kosztów. Co prawda spółka kolejowa dysponuje odpowiednimi środkami finansowymi, lecz może to znacząco wydłużyć proces decyzyjny oraz legislacyjny.

Skip to content