Remontu „gierkówki” ciąg dalszy

We wtorek, 25 lipca, w siedzibie katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisano dwie umowy na modernizację Drogi Krajowej nr 91. Przebudowane zostanie 9 km Gierkówki. Chodzi o dwa odcinki drogi, pierwszy na trasie Częstochowa – Nowa Wieś o długości ok. 4,6 km oraz Siedlec Duży – Koziegłowy o długości ok. 4,4 km. Z tego powodu, można spodziewać się utrudnień w poruszaniu się samochodem, także w samej Częstochowie.

Rzecznik prasowy katowickiego oddziału GDDKiA, Marek Prusak, przedstawia więcej informacji odnośnie nowo zawartej umowy: – Na dwóch kolejnych odcinkach: Nowa Wieś – Zawada oraz Markowice – Brudzowice, o łącznej długości 10 km, trwają już roboty budowlane. Tym samym w realizacji mamy już prawie 20 km DK91. Wartość tych czterech umów realizacyjnych to prawie 310 mln zł. Kolejnym przebudowywanym odcinkiem będzie Zawada – Siedlec Duży o długości 5,5 km. Na ogłoszone w lutym postępowanie przetargowe wpłynęło siedem ofert. Trwa sprawdzenie złożonej dokumentacji ofertowej pod kątem formalnym i merytorycznym. Przewidujemy, że do podpisania umowy z wykonawcą dojdzie w czwartym kwartale tego roku. Na pozostałych trzech odcinkach o długości około 17 km trwa wykonywanie dokumentacji projektowej.

O jakiej dokładnie przebudowie mówimy? Wojewódzcy urzędnicy zapewniają, że remont dotyczy dużo ważniejszej, wręcz strategicznej kwestii: – Zakres prac na tych odcinkach obejmuje dostosowanie konstrukcji drogi do nośności 11,5 t/oś i przebudowę skrzyżowań, budowę ciągów pieszych i pieszo-rowerowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska. Na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego wpłynie m.in. wykonanie oświetlenia drogowego i sygnalizacji świetlnych. Działania z zakresu ochrony środowiska obejmą przebudowę i budowę przepustów, rowów przydrożnych, płotków herpetologicznych i osadników zawiesin. Na redukcję hałasu, wpłynie budowa ekranów akustycznych. Prognozuje się, że dzięki inwestycji poziom hałasu przy elewacjach budynków może się obniżyć nawet o ponad 14 dB. Dzięki tym działaniom uzyskamy poprawę bezpieczeństwa, warunków komunikacyjnych i mieszkaniowych w otoczeniu drogi. Ograniczymy też negatywny wpływ ruchu drogowego na środowisko.

Przebudowa DK-91 w realiach częstochowskiej infrastruktury będzie miała bezpośredni wpływ na niemalże wszystkie prace renowacyjne prowadzone w mieście. Zdaniem rzecznika prasowego MZD, Macieja Hasika, obawy te są jak najbardziej zasadne. Apeluje on do kierowców, by nie decydowali się na omijanie prac na DK-91, jadąc przez centrum miasta: – Są obawy, że ten remont wpłynie na ruch w Częstochowie. Mamy nadzieję, że nie. Miejskie ulice nie będą w stanie przyjąć tego ruchu. Nie będzie opłacalne omijać ten odcinek przez miasto, gdyż tego czasu i tak kierowcy nie nadrobią przez trwające miejskie inwestycje drogowe i związane z nimi duże korki. Stąd apelujemy do kierowców korzystających z autostrady, by tak jak do tej pory korzystali z obwodnicy i nie omijali jej przez nasze miasto.

Mieszkańcy nie tylko Częstochowy czy okolic, ale całej północnej części województwa muszą przygotować się na nowe, liczne problemy komunikacyjne. Wielka przebudowa DK-91 planowo ma zostać zakończona już za trzy lata, w roku 2026. To oznacza, że tempo prac prowadzonych na siedemdziesięciokilometrowym odcinku trasy musi być… ekspresowe!

Skip to content