Samochody na przemian z pieszymi – korki na al. NMP

Problemy z płynnością ruchu u zbiegu al. Najświętszej Maryi Panny z Wilsona i Piłsudskiego codziennością częstochowskich kierowców w godzinach szczytu. Problematyczna sytuacja jest dodatkowo pogarszana przez spory ruch pieszych w tym miejscu.

Pieszych, którzy na tym odcinku nie mają zaznaczonego miejsca do przechodzenia na drugą stronę jezdni przed wspomnianym skrzyżowaniem, od strony Placu Daszyńskiego. W efekcie ruch samochodów zostaje utrudniony przez przechodzące tłumy pieszych. Sprawę tę wyjaśnił rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg, Maciej Hasik:

– Rozważając różne aspekty drogowe, związane z organizacją ruchu w mieście, musimy pamiętać, że miasto nie jest tylko dla samochodów. Jest to arena równoważenia interesów różnych grup, także pasażerów komunikacji miejskiej, ale i pieszych oraz rowerzystów. W szczególności jeśli chodzi o centrum miasta, czy główną reprezentacyjną Aleję Najświętszej Maryi Panny. Ta bowiem, od Placu Daszyńskiego do ulicy Wilsona czy Piłsudskiego jest objęta strefą zamieszkania, więc zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, w każdym przekroju drogi, pierwszeństwo przed samochodami ma tam pieszy. Jakiekolwiek więc wyznaczanie przejść czy dodatkowe ich oznakowywanie jest bez sensu.

Ze względu na taki, a nie inny status tego fragmentu al. NMP, miasto nie planuje wprowadzać zmian w organizacji ruchu. Maciej Hasik wypowiedział się szerzej również na ten temat:

– Przy skrzyżowaniu al. Najświętszej Marii Panny i Wilsona, wszystko jest dodatkowo oznakowane oprócz pionowego również poziomo. Jeśli ktoś się stosuje do sygnalizacji świetlnych i znaków to do żadnych zatorów nie dochodzi, bowiem cykl się równoważy. Jeśli jednak ktoś na przykład skręca w lewo z ul. Wilsona w al. NMP, to wówczas możemy tylko mieć pretensje do kierowcy. Ponadto, po sąsiedzku istniejące przy „ryneczku” przejście dla pieszych spełnia swoją rolę. Aktualnie jakakolwiek ingerencja w ten układ drogowy przyniosłaby więcej szkody niż pożytku.

Wartym zaznaczenia jest również fakt, iż ruch w tym miejscu jest mniejszy niż jeszcze w trakcie remontu DK 91. Obecnie problemy w dynamice jazdy są zatem mniej uciążliwe.

WS

Skip to content