Tramwaj na Kucelin i Parkitkę – do trzech razy sztuka?

Częstochowa od dłuższego czasu stara się zrealizować dwie niezwykle ważne inwestycje infrastrukturalne, czyli przedłużenie linii tramwajowej do dzielnicy Parkitka oraz modernizację linii na Kucelin. Władze już dwukrotnie ogłosiły przetarg, lecz dopiero za trzecim razem przedstawione oferty zdają się mieścić w planowanym budżecie miasta na te projekty. Czy przysłowie „do trzech razy sztuka” okaże się trafne w tym przypadku?

Częstochowa, chcąc sfinalizować program dwóch linii tramwajowych, już dwukrotnie rozpisywała przetarg, lecz do tej pory bezskutecznie. Przyczyną niepowodzenia, zdaniem urzędników, miały być zbyt wysoka suma realizacji projektów, jakie potencjalni wykonawcy przedstawili władzom. Budżet Częstochowy nie mógł sobie pozwolić na tak wielki wydatek, o czym więcej mówi rzecznik prasowy UM, Włodzimierz Tutaj: – Miasto zamierza wkrótce rozstrzygnąć przetarg na aktualizację programu funkcjonalno-użytkowego budowy linii tramwajowej na Parkitkę, a także opracowanie programu dla przebudowy odcinka torowiska do Kucelina. Wcześniej miasto ogłaszało przetargi, ale musiało je unieważnić, ponieważ złożone oferty znacząco przewyższały kwoty zapisane i przeznaczone na te inwestycje z budżetu miasta. Było to we wrześniu, więc teraz mamy nadzieję, uda się je wreszcie rozstrzygnąć.

Projekt budowy linii na Parkitkę został przez urzędników wyceniony na około 160 tys. złotych, tymczasem najniższa z ofert przedstawionych Magistratowi zaczynała się od 600 tys. Na szczęście wiele wskazuje na to, że trzeci przetarg doczekał się ofert zamykających się w przewidywanym budżecie. Jednak poza samymi projektami, miasto musi opracować specjalną dokumentację, która ma pomóc w uzyskaniu środków inwestycyjnych z Unii Europejskiej: – Opracowania są niezbędne, aby starać się o środki z programu FENIX, który jest zatwierdzony przez Komisję Europejską i który będzie przeznaczony na realizację projektów związanych ze wspieraniem mobilności miejskiej. Miasto ma szansę na skorzystanie z wydzielonej puli środków dla subregionu północnego, które mają wynosić niemalże 225 milionów złotych.

Jak przekazują urzędnicy, złożenie planu modernizacji linii tramwajowej jest jedynie kroplą w morzu potrzeb infrastrukturalnych: – Przypomnijmy, że w zakresie aktualizacji programu funkcjonalno-użytkowego dla rozbudowy ul. Dekabrystów, Okulickiego, Nowobialskich wraz z budową nowej linii tramwajowej do dzielnicy Parkitka, wykonane mają być prognozy ruchu dla potrzeb uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach ulicy Obrońców Westerplatte do szpitala na Parkitce i ulicy Wrocławskiej.

Jak dokładnie ma wyglądać realizacja projektu FENIX? Co dokładnie miasto zamierza zmodernizować oraz wybudować? – Jeżeli chodzi o opracowanie dotyczące przebudowy torowiska tramwajowego do Kucelina, w jego zakresie ma być zaplanowany między innymi demontaż istniejącego oraz wykonanie nowego torowiska wzdłuż Alei Pokoju, na odcinku od ulicy Gilowej, do pętli Kucelin o długości ponad kilometra. Do tego dochodzi montaż nowej sieci trakcyjnej, systemu monitoringu, przystanków, oświetlenia oraz stanowiska do ładowania autobusów. Program ma uwzględnić także projekt przebudowy wiaduktów nad torem w Alei Pokoju. Odcinek do Kucelina, przypomnijmy, nie zmieścił się w zakresie kompleksowej modernizacji starszej części linii tramwajowej dofinansowanej z Unii Europejskiej, zakończonej w 2021 roku.

Planowana inwestycja obejmuje budowę nowej linii o długości blisko 3 km wraz z kompletną infrastrukturą tramwajową, od węzła rozjazdowego, który ma powstać na skrzyżowaniu Alei Armii Krajowej z ulicą Dekabrystów, poprzez ulicę Dekabrystów, Okulickiego i Nowobialską, do pętli tramwajowej zlokalizowanej przy ulicy Obrońców Westerplatte w dzielnicy Parkitka.

Skip to content