Zima nie przeszkadza w remoncie DK91

Na budowie nowej al. Wojska Polskiego w Częstochowie (DK-91) kontynuowane są pozostałe do wykonanie prace drogowe. Terminy oddania inwestycji do użytku zbliżają się nieubłaganie, a dodatkowe utrudnienia powodują śnieg i minusowe temperatury. Jak radzą sobie z tym drogowcy?

Kierowcy z niecierpliwością czekają na udostępnienie do ruchu samochodowego remontowanego odcinka DK91. Ich niepokój wzbudziły jednak niekorzystne warunki atmosferyczne, co zrodziło szereg pytań o możliwość kontynuacji remontu i dalszego prowadzenia prac drogowych. Zaniepokojonych częstochowian uspokaja Maciej Hasik, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg – Drogowcy są przygotowani na takie sytuacje:
– Dzięki sprowadzeniu przez konsorcjum wykonawcze firm NDI specjalistycznego sprzętu możliwe jest także układanie masy bitumicznej pomimo zimowych warunków atmosferycznych. Mowa o nagrzewnicy gazowej, która jest urządzeniem wykorzystywanym w drogownictwie, w szczególności w miejscach gdzie przy budowie dróg trudno o przyjazne warunki. Nagrzewnica gazowa podczas pracy grzeje podłoże, a za maszyną temperatura utrzymuje się na poziomie 70-80 stopni Celsjusza. Jednocześnie osuszana i nagrzewana jest powierzchnia około 40 m2. Moc przerobowa maszyny pozwala na przygotowanie około 7 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni drogi dziennie. Po wykonaniu pracy przez nagrzewnicę gazową możliwe jest wykonanie skropienia i przystąpienie do układania mieszanki. Taka nawierzchnia wykazuje analogiczne właściwości do tej układanej w warunkach naturalnych. Co oczywiste, dla potwierdzenia prawidłowości wykonywanych prac i parametrów ułożonej masy bitumicznej przeprowadzane są wtórne badania.

– To powszechnie stosowana technologia – mówi Karolina Nalepa, główny technolog NDI nadzorująca prace. – Pracujemy ze wsparciem nagrzewnicy gazowej, która umożliwia nam pracę w odmiennych warunkach atmosferycznych na budowie. Jest to technologia stosowana powszechnie w Skandynawii. W Polsce też wiele firm stosuje to w momencie, kiedy trzeba pracę dokończyć, a nie ma warunków. Wywołujemy sztuczne warunki po prostu, żeby uzyskać zgodne ze specyfikacją parametry. Nagrzewnica działa w ten sposób, że od spodu grzeje podłoże. Za maszyną mamy temperaturę w granicach 70-80 stopni, następnie będziemy wykonywać skropienie i układać mieszankę.

Wykonawca prac deklaruje zakończenie robót zasadniczych z końcem roku, co pozwoli na powrót ruchu kołowego na nową al. Wojska Polskiego w Częstochowie. Miejmy nadzieję, że uda się dotrzymać wszystkich terminów.

Skip to content