Inauguracja Liturgiczna Festiwalu GAUDE MATER

92696a527b41878766666f228111def2

W czwartek, 1 maja Mszy św. o godz. 12.00 w bazylice przewodniczył ks. prof. Kazimierz Szymonik, dyrygent i dyrektor artystyczny Chóru Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. W powitaniu o. Nikodem Kilnar nawiązał do niedawnej kanonizacji papieży Jana XXIII i Jana Pawła II. Przypomniał, jak bardzo święty papież Polak był człowiekiem zawierzenia Bogu i oddania Matce Bożej, i powiedział: „My również chcemy dziś powierzyć się Bogu, naszą twórczość muzyczną skomponowaną na chwałę Wszechmogącego Boga. Twórczość, która nas uświęca i ubogaca, gdyż pochodzi od Tego, który jest Stwórcą piękna i dobra”.

Wśród obecnych powitał Małgorzatę Nowak, dyrektor Festiwalu, Radę Programową Festiwalu oraz Jana Szymę, prezesa Stowarzyszenia Przyjaciół „Gaude Mater” wraz z Zarządem dziękując wszystkim za „ogromny trud organizacji Festiwalu ‘Gaude Mater’”.

„Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej ‘Gaude Mater’ w Częstochowie zrodził się wtedy, gdy święty Jan Paweł II przybył do naszego miasta na VI Światowy Dzień Młodzieży – przypomniał w homilii ks. prof. Kazimierz Szymonik – W klimacie przeżyć kanonizacji, tygodnia Miłosierdzia Bożego, otwórzmy szeroko drzwi naszego serca i nasze uszy i posłuchajmy, co do nas mówił, kiedy był wśród nas. Miał odwagę głosić wiarę w czasach cichej apostazji, kiedy zaczęto żyć tak, jakby Bóg nie istniał, jego wiara była mocna jak skała, pełna przekonania, silna, wolna od lęków i kompromisów. Już w czasie wojny zajmował się słowem i językiem, jakby wiedząc, że trwałą niepodległość można i trzeba zdobywać także przez suwerenność kultury”.

Dalej ks. profesor mówił o licznych przemówieniach papieskich kierowanych do ludzi kultury i zacytował fragment jednego z nich: „Kultura polska jest darem wspólnym narodu. Kultura polska jest dobrem, na którym wspiera się życie duchowe Polaków. Ona wyodrębnia nas jako naród, ona stanowi o nas przez cały ciąg dziejów. Stanowi bardziej niż siła materialna, bardziej nawet niż granice polityczne”.

W innym przypomnianym fragmencie przemówienia Ojciec Święty podkreślał: „Tworzyć kulturę to nadawać człowiekowi, każdemu człowiekowi we wspólnocie ludzkiej, wymiar ludzki i boski. To ofiarowywać i przekazywać człowiekowi, to człowieczeństwo i tę boskość, które emanują z człowieka doskonałego – z Odkupiciela Człowieka Jezusa Chrystusa”.

Na zakończenie homilii ks. prof. Kazimierz Szymonik ze wzruszeniem opowiedział o swoim osobistym wspomnieniu Ojca Świętego. Była to wizyta na Watykanie Chóru Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w 2001 roku: „Zaśpiewaliśmy Ojcu Świętemu w nieco innym 87-osobowym składzie ‘Totus Tuus’ Góreckiego. Święty się popłakał czule, a potem rektorowi powiedział, że ma dobry chór, i na zakończenie wygłosił polecenie: ‘tylko dbajcie o kulturę na waszym uniwersytecie’. Święty Ojcze Janie Pawle, mamy nadzieję, przyjechaliśmy tutaj na tą 24. edycję ‘Gaude Mater’, do Matki Bożej, z orkiestrą, z solistami, aby wypełnić to polecenie, najlepiej jak potrafimy”.

Modlitwa wiernych, jak na międzynarodowy Festiwal przystało, zabrzmiała w różnych językach.

Dziś (1 maja) w południe w Bazylice Jasnogórskiej odbyła się Inauguracja Liturgiczna XXIV Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater, w trakcie której wystąpili:

Magdalena Rucińska – sopran
Maciej Nerkowski – baryton
Chór Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego
Orkiestra „Nova et vetera”
Dyrygent: Michał Sławecki
w programie
Łukasza Marcinkiewicza zatytułowanym Missa Corpus Christi – prawykonanie.

Missa Corpus Christi per soprano, baritono, coro misto ed orchestra jest kompozycją powstałą na przełomie lat 2010/2011. Składa się z 6 części obejmujących proprium i ordinarium missa (Introitus Ego sum panis vitae, Kyrie, Offertorium O salutaris Hostia Sanctus, Agnus Dei i Communio O sacrum convivium. Msza przeznaczona jest zarówno do użytku liturgicznego, gdyż zawiera wszystkie określone kanonem teksty, jak i do wykonania koncertowego. Na szczególną uwagę zasługuje rozbudowana partia orkiestry, w której kompozytor używa wielu współczesnych technik kompozytorskich i ciekawych rozwiązań orkiestracyjnych, dzięki którym kompozycja staje się lekka, brzmi świeżo, a uwypuklony w ten sposób tekst pełni funkcję nośnika ekspresji i przekaźnika treści kompozycji cyklu mszalnego.

Łukasz Farcinkiewicz
Ur. 1981 w Warszawie, kompozytor i dyrygent. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, który ukończył w dwóch specjalnościach: dyrygentura chóralna (2000-2005, klasa prof. Ryszarda Zimaka) i kompozycji (początkowo klasa prof. Krzysztofa Baculewskiego; dyplom uzyskał w klasie prof. dr hab. Pawła Łukaszewskiego).
Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień. Kompozycje Łukasza Farcinkiewicza zostały opublikowane na trzech płytach, z których płyta Laudate Dominum otrzymała nagrodę Fryderyk 2011.

czestochowskie24

Polityka prywatności: Redakcja czestochowskie24.pl zastrzega wszelkie prawa do portalu. Użytkownicy mogą pobierać i drukować fragmenty zawartości portalu informacyjnego czestochowskie24.pl wyłącznie do użytku osobistego. Publikacja, rozpowszechnianie zawartości niniejszego portalu lub jej sprzedaż (także framing i in. podobne metody), są bez uprzedniej pisemnej zgody redakcji zabronione i stanowią naruszenie ustaw o prawie autorskim, ochronie baz danych i uczciwej konkurencji - będą ścigane przy pomocy wszelkich dostępnych środków prawnych.

Skip to content