Zwierzyną czy myśliwym? – „Polowanie” w Teatrze im. Adama Mickiewicza

Rozpoczęcie nowego sezonu w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Częstochowie to również czas premier. Z tej okazji w teatralnym Foyer Marka Perepeczki 4 września o godz. 9:30 odbyła się konferencja prasowa poświęcona spektaklowi „Polowanie”. Twórcy podczas spotkania przedstawili swoje spostrzeżenia na temat spektaklu oraz zdradzili więcej szczegółów jego powstania.

Magdalena Woch, dyrektor Teatru im. Adama Mickiewicza wyjaśnia skąd pomysł na dobór tekstu do spektaklu:

– Tekst jest trochę nieoczywisty, gdy szukaliśmy z Agatą i Piotrem takiego tekstu, którym moglibyśmy odtworzyć najbliższy sezon, to chcieliśmy iść w takim kierunku nieco bardziej oczywistym, bo jednak dziewczyny zaangażowane mocno społecznie oraz w tematy feministyczne. Więc chcieliśmy pokazać na scenie coś, co jest mocno kobiece. Potem stwierdziliśmy, że nie, i poszliśmy w stronę mniej oczywistą. Stąd padł wybór na właśnie ten tekst, na „Palowanie”, który jest tekstem dosyć męskim.

Reżyser Piotr Pacześniak mówi o swojej interpretacji oraz wizji do tekstu Ishbel Szatrawskiej, wykorzystanego do realizacji „Polowania”:

– Tekst z jednej strony jest w pewnym sensie strukturalnie dość konserwatywny, to znaczy można za pomocą tego tekstu zaproponować dobrze rozumiany odpowiedni też dla widza teatru, a z drugiej strony można również w ramach tego tekstu zapracować na dobrą grę aktorską, współczesną oraz na współczesne tematy. Ishbel Szatrawska pierwotnie pisała ten tekst z zamiarem zrealizowania etiudy filmowej. W związku, z czym w tej wersji, która była publikowana w dialogu Polowania, prędzej można było zrobić film, ponieważ było w nim dużo lokacji i scen. Należało zmodyfikować ten tekst tak, że bardziej nadawał się na deski teatru. Więc faktycznie jest sporo zmian natomiast z zachowaniem sensu i charakterystyki postaci.

Agnieszka Łopacka, w spektaklu, grająca rolę Barbary, przedstawia swój punkt widzenia na fabułę spektaklu:

– Ja mam wrażenie, że to jest spektakl trochę o tym, że w życiu wszyscy jesteśmy i ofiarami, i myśliwymi, że wszyscy polujemy na kogoś lub na coś. Polowanie występuje w naszym spektaklu absolutnie w dwóch warstwach i nie ogranicza się tylko do tej warstwy rzeczywistej. Pokazuje czym są dla nas władza, zaszczyty i relacje międzyludzkie oraz mówi o mechanizmach, które tak naprawdę rządzą światem i dalszych konsekwencjach, a zaczynają się od relacji międzyludzkich.

Adam Hutyra dzieli się swoimi odczuciami dotyczącymi przygotowania do premiery nowego sezonu, jakiemu obsada oddawała się podczas siedmiu tygodni wspólnej pracy:

– Dawno nie przeżyłem tak ciekawych prób, na co przez te siedem tygodni wpływ miały różne względy. Jeśli chodzi o „Polowanie” i to, kim jesteśmy, mieliśmy taki moment, że Piotr poprosił nas, żebyśmy poszukali ludzi, którymi byśmy się chcieli inspirować wśród dalszych czy bliższych znajomych. Okazało się, że bez problemu znalazłem takich ludzi, a nawet w sobie znalazłem rzeczy z tej postaci. To były bardzo ciekawe próby i praca, otwierająca nowe dla mnie przestrzenie.

Robert Rutkowski wyjaśnia, że tematyka polowania odbierana dosłownie w czasie spektaklu jest tylko pretekstem do ukazania naszych relacji z innymi i prawdy o nas samych:

– Polowanie, zwierzyna, kto jest kim, to tylko pretekst do pokazania takich szczątków prawdy o nas wszystkich, relacjach z najbliższymi, rodziną, o tym jak nasze wyobrażenie o naszych dzieciach czy dzieciach o rodzicach może tych najbliższych skrzywdzić. Jeśli nie jesteśmy w stanie odpuścić tego wyobrażenia i nie dać odrobiny wolności. Przez to skrzywdzić najbliższe nam żyjące w naszym otoczeniu osoby, że to jakby jest takie clou tego spektaklu, że musimy być bardzo czujni na nasze dzieci, rodziców, żeby bardzo uważać, aby to wyobrażenie dobra, które gdzieś tam mamy w głowie, nie przekształciło się w coś strasznego, co odbierze nasza najbliższa osoba w sposób dramatyczny i przyniesie to zupełnie inne konsekwencje niż byśmy chcieli.

Co to znaczy być dobrym synem? Czego ojcowie mogą wymagać od własnych dzieci? Czy życie człowieka warte jest więcej niż życie zwierzęcia? Czy może każdy z nas tak naprawdę jest myśliwym, który nie przestaje polować nawet przy rodzinnym stole? – Na te i więcej pytań znajdziemy odpowiedź w pierwszej premierze sezonu już 7 października w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Częstochowie.

EG
Fot: Radio Fiat

Skip to content