Będzie bezpieczniej na przejściach dla pieszych w północnej części woj. śląskiego

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach podpisała kolejną umowę na realizację inwestycji z rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. Wartość kontraktu to ponad 1,7 miliona złotych. Tym razem inwestycja obejmie poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w 33 lokalizacjach na terenie powiatu częstochowskiego.
Przejścia dla pieszych, na których wybudowana zostanie nowa infrastruktura drogowa, zlokalizowane są w ciągu dróg krajowych nr 46 w Olsztynie i Janowie oraz nr 91 w Kłomnicach, Witkowicach, Rudnikach i Rędzinach. Prace zrealizuje firma Inżynieria Ruchu Drogowego z Częstochowy. Wykonanie robót budowlanych powinno nastąpić do 6 miesięcy od daty podpisania umowy.

Przedmiot zamówienia
Wykonawca zobowiązał się do przygotowania dokumentacji projektowej i docelowej organizacji ruchu. Po akceptacji opracowań projektowych oraz zatwierdzeniu organizacji ruchu wybuduje dedykowane oświetlenia dla pieszych. Tam, gdzie to niezbędne, wykona prace brukarskie, w tym budowę dojść dla pieszych i „kostki integracyjne” wraz z niezbędną modyfikacją oznakowania pionowego i poziomego.

PBID w Śląskiem
Docelowo blisko 600 przejść na drogach krajowych w woj. śląskim, zarządzanych przez GDDKiA, zostanie doświetlonych w ramach PBID. Do tej pory podniesiony został poziom bezpieczeństwa na 260 przejściach. Wartość inwestycji w woj. śląskim oszacowano na ponad 180 mln zł. Od 2021 r. GDDKiA w Katowicach zakończyła i rozliczyła już 19 umów o łącznej wartości prawie 50 mln zł. W tym roku terminy umowne zakończenia inwestycji obejmują sześć umów o wartości prawe 31 mln zł. Do 2025 r. GDDKiA w Katowicach planuje jeszcze zawrzeć 20 umów, których wartość przekroczy 101 mln zł. Wszystkie te zadania finansowe są ze środków budżetowych państwa, będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Skrzyżowania, ścieżki, chodniki…
W ramach PBID GDDKiA w Katowicach realizuje szeroki zakres działań zwiększających bezpieczeństwo ruchu drogowego. Obejmuje on głównie przebudowy skrzyżowań, budowę chodników i dróg rowerowych, a także drogowych sygnalizacji świetnych i ostrzegawczych. Doświetlane są również przejścia dla pieszych i ich strefy przejściowe. Nacisk stawiany jest na poprawę bezpieczeństwa niechronionych użytkowników dróg – pieszych. Działania obejmują zarówno punktowe lokalizacje, jak też kompleksowe zadania na dłuższych odcinkach komunikacyjnych.

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej
Celami szczegółowymi PBID są ochrona uczestników ruchu oraz zapewnienie infrastruktury drogowej, mającej wpływ na wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez redukcję liczby wypadków i ich ofiar. Realizacja zadań z Programu umożliwi eliminację realnych i potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w połączeniu z zadaniami realizowanymi w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK), pozwoli docelowo na zmniejszenie liczby odcinków niebezpiecznych. Program wskazuje źródła finansowania oraz określa zakres rzeczowy zadań przewidywanych do realizacji. Jest on spójny ze Strategią na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, Strategią Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku oraz komplementarny z działaniami realizowanymi w ramach RPBDK.

źródło: GDDKiA w Katowicach

Skip to content