Zabytkowy parowóz w centrum Łaz

11254428_957689930938302_4233838726430607209_o

Waży ponad 110 ton, ma 22 metry długości i jest niewątpliwie jedną z atrakcji Łaz. W centrum miasta, przy dworcu kolejowym, można podziwiać stary parowóz Ty45-421. Zakończyła się jego renowacja i z okazja Dnia Kolejarza lokomotywa zabłyśnie światłami, zagwiżdże i zadymi.
Kilkumiesięczny remont parowozu w lokomotywowni w Łazach, gdzie dotychczas pojazd stał, pozwolił przywrócić pierwotny stan zabytku. Uzupełniono wszystkie brakujące elementy, kolejarskie oznakowania i dodano elektronikę, dzięki czemu lokomotywa stała się multimedialna. Parowóz może świecić, dymić, gwizdać i nawet informować o określonych godzinach.
Potężny parowóz będzie można podziwiać z zewnątrz, ale będzie także okazja wejść do środka, wcześniej wystarczy odwiedzić pobliską izbę tradycji i poprosić pracownika o pomoc.
Uruchomienie odremontowanego parowozu zaplanowano w Łazach na 27 listopada, dwa dni po Święcie Kolejarza (25 listopada).
Oprócz parowozu w skali 1:1 miłośnicy kolei będą mogli obejrzeć wystawę kolejek w poczekalni dworca. Początek uroczystości w Łazach 27 listopada o godz. 12.00 – rejon Placu Dworcowego w centrum Łaz.
A zabytkowym parowozem będą opiekować się uczniowie Zespołu Szkół im. prof. Romana Gostkowskiego w Łazach – dawnej szkoły kolejowej. Honorowy patronatem lokomotywę obejmą kolejarscy emeryci w Łazach.

Lokomotywa Ty45-421 będzie stać na torowisku w centrum miasta, przygotowanym specjalnie przez Polskie Linie Kolejowe.
Lokomotywą dotychczas zajmowali się prywatnie, w wolnym czasie, związkowcy z PKP, jednak parowóz – mimo ich starań – cały czas niszczał. Był także stopniowo rozkradany. Los lokomotywy Ty45-421 z Łaz przez pewien czas był zagrożony. W 2011 roku parowóz miał trafić do Sosnowca. Nie zgadzały się jednak na to władze Łaz oraz radni i sami mieszkańcy, którzy prowadzili akcję protestacyjną wywieszając m.in. na lokomotywie banery ze swoim sprzeciwem.
Ciężkie parowozy towarowe typu Ty45 produkowano w latach 1946-51 w zakładach Cegielskiego w Poznaniu i w Chrzanowie. Parowóz Ty45 został skonstruowany w oparciu o ulepszoną dokumentację polskiego przedwojennego parowozu Ty37. Łącznie wyprodukowano 428 sztuk tej lokomotywy. Lokomotywa z tendrem ma ponad 22 metry długości i waży ponad 110 ton. Lokomotywa Ty45-421 z Łaz powstała w 1950 roku w fabryce lokomotyw w Chrzanowie.

Źródło: UG Łazy

foto: zdjęcie lokomotywy przed renowacją

KK

Tagged with