Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie organizują w dniach 19-20 października na Ogólnopolską Konferencję Naukową „Fredro żywy”. Odbędzie się ona na Wydziale Humanistycznym Instytutu Literaturoznawstwa w Częstochowie.
Konferencję zorganizowano w związku z ustanowionym przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Rokiem Aleksandra Fredry. Podczas inauguracji spotkania był obecny Władysław Ryszard Szeląg, prezes Towarzystwa Historycznego im. Szembeków w Warszawie, który przez długi czas zabiegał o ustanowienie roku pisarzy.
– Tak się zdarzyło, że nadałem Szkole Podstawowej nr 34 w Częstochowie imię Aleksandra Fredry. Z mojej inicjatywy sejm Rzeczypospolitej Polskiej ogłosił rok 2023 rokiem tego pisarza. Czekałem na to 33 lata, by sejm ogłosił ten rok, ponieważ Fredro to nie tylko postać znana jako ojciec wielu polskich komedii, ale również jako żołnierz Księstwa Warszawskiego i Kampanii Napoleońskiej – mówił Władysław Ryszard Szeląg.
Aleksander Fredro znany jest powszechnie jako komediopisarz. Nie należy jednak zapominać, że uprawiał także inne formy literackie. Stąd jego obecność w wielu wymiarach kultury.
– Fredo jest obecny nie tylko w badaniach literaturoznawczych, ale również w kulturze, teatrze oraz we wszelkich działaniach okołoliterackich. Mamy zatem wystawę i spektakl „Obrona Olsztyna”, organizowaną dzięki uprzejmości i gościnności klasztoru jasnogórskiego. Spektakl ten odbędzie się w Bastionie Świętej Barbary. Mamy nadzieję, że różnymi wydarzeniami uczcimy tak, jak należy Aleksandra Fredrę – powiedziała prof. Anna Wypych-Gawrońska, rektor Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie.
Wśród poruszanych na sesji tematów nie zabraknie historii wystawiania sztuk Fredry na scenie oraz ich percepcji. Wszystko po to, by ukazać jego postać na wielu płaszczyznach twórczości.
– Mam wrażenie, że uda nam się pokazać Aleksandra Fredrę nie tylko jako pisarza najbardziej popularnych dramatów, ale również jako autora wielu tekstów. Dzisiaj znaczna większość z nich jest nie tyle zapomniana, ile funkcjonuje w obiegu bardzo wysoko teatrologicznym – tłumaczyła prof. Joanna Warońska-Gęsiarz.
Dr Patryk Kencki z Pracowni Teatru Dawnego w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk zauważył, że panel dyskusyjny będzie okazją, aby zastanowić się i pochylić nad postacią komediopisarza w trzech wymiarach.
– Po pierwsze – Fredro, jako osobowość. Niezwykła osobowość żyjąca w kilku epokach, człowiek bardzo ciekawy. Po drugie – Fredro, jako autor sztuki. Tutaj jest ciekawa możliwość zderzenia polonistów, filologów polskich i teatrologów, aby zobaczyć, jak te sztuki w wymiarze literackim i teatralnym się prezentują. Trzecią sprawą jest obecność Fredry na scenach, czyli w jakich okresach i do czego wykorzystywano jego twórczość – powiedział.
Celem konferencji jest poszukiwanie odpowiedzi na jedno z fundamentalnych pytań związanych z obecnością każdego pisarza w społeczeństwie: czy pozostaje on wciąż atrakcyjny dla odbiorcy oraz, czy jego dzieło jest nadal aktualne. Dr Elżbieta Wróbel, sekretarz konferencji naukowej zauważa bowiem, że Aleksander Fredro jest uznawany w wielu kręgach literackich za jednego z najbardziej niedocenianych pisarzy.
– Chcemy nieco przypomnieć Fredrę, wyjąć go z szafy, z naftaliny. Jest wielkim, nieco zapomnianym romantykiem. Jego pamięć jest zredukowana tylko do lektur szkolnych, a my chcemy pokazać, że był to świetny dramatopisarz – tłumaczyła dr Elżbieta Wróbel.
Organizatorami Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej są: Instytut Literaturoznawstwa Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Partnerami spotkania są natomiast: Fundacja Rodu Szeptyckich, Pracownia Teatru Dawnego w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk oraz Towarzystwo Literackie im. Adama Mickiewicza Oddział w Częstochowie.
BNO
Galeria: Radio Fiat/BNO