Inwestycje drogowe miasta – lepsza komunikacja?

Fot. Radio Fiat/BNO

To były największe we współczesnej historii Częstochowy inwestycje drogowe. Przebudowa ulic: Głównej i Przejazdowej z nowym obejściem ul. św. Barbary i odcinkiem Drogi Krajowej 46 na zachodzie miasta oraz budowa od podstaw al. Wojska Polskiego od al. Jana Pawła II do ul. Rakowskiej w śladzie Drogi Krajowej 91.

Z udziałem dyrekcji Miejskiego Zarządu Dróg, przedstawicieli firm wykonawczych oraz częstochowskich radnych we wtorek, 2 stycznia oddano do użytku budowę DK-46 na zachodzie Częstochowy. Inwestycja to 7,5 km nowej nawierzchni, która zdaniem Macieja Hasika, rzecznika prasowego MZD w Częstochowie ma znacząco odciążyć region Jasnej Góry od ruchu tranzytowego. Jak dodał, to inwestycja długo wyczekiwana przez mieszkańców, na której zyskają wszyscy.

– To inwestycja epokowa dla mieszkańców tej części miasta, bo wiemy, że zyskali nie tylko nową drogę, ale także chodniki, drogi rowerowe, czy bezpieczne skrzyżowania, które na pewno będą minimalizować kolizje. To była bardzo trudna inwestycja ze względu na sąsiedztwo linii kolejowej – mówił Maciej Hasik.

Druga największa inwestycja to wspomniana już gruntowna przebudowa drogi na odcinku ok. 5,5 km od al. Jana Pawła II do ul. Rakowskiej. Arteria wraz ze zjazdami posiada dwupoziomowe skrzyżowania z ulicami: Legionów, Krakowską, Rejtana oraz al. Pokoju. Oprócz części drogowej w ramach inwestycji powstały również nowe chodniki, drogi rowerowe oraz zatoki autobusowe.

– Ta inwestycja jest niemalże zakończona, ale to niemalże oczywiście robi dużą różnicę, kiedy mówimy o tak skomplikowanym zadaniu drogowym i głównej arterii miasta, która dzieli je na pół. Tutaj inwestycja wymaga jeszcze kilku tygodni prac ze strony wykonawcy i wówczas będzie możliwe pełne udrożnienie. Nie zmienia to faktu, że ekipy wykonawcze będą pracować jeszcze przez kilka tygodni, aż do wiosny, ale już wtedy będziemy w pełni korzystać z nowej al. Wojska Polskiego – dodał rzecznik prasowy MZD.

Złożoność i koszty, jakie poniosła ze sobą budowa arterii na zachodzie miasta, spowodowały, że wyzwań na tej inwestycji było bardzo wiele.

– Pierwszym sukcesem na pewno było to, że zdobyliśmy na nią dofinansowanie. Potem trzeba było ją zaprojektować i wybudować, bo droga była realizowana w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. W naszej opinii największym wyzwaniem było skorelowanie wszystkich robót, które nie dotyczyły tylko jezdni, ale całej infrastruktury podziemnej. Tu bardzo dużym wyzwaniem była budowa sieci wodociągowej – powiedziała Joanna Holi-Sosnowska, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie.

Zadanie „Rozbudowy DK-46 – ul. Głównej i ul. Przejazdowej wraz z budową obejścia ul. św. Barbary do ul. Pułaskiego w Częstochowie” to strategiczna inwestycja realizowana w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego obejmującego Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko. Oprócz budowy infrastruktury drogowej i podziemnych sieci powstały też drogi rowerowe, chodniki, oświetlenie, ronda i skrzyżowania poprzeczne, które zyskały bezpieczną geometrię. Inwestycję dopełniły specjalnie doświetlone i oznakowane przejścia dla pieszych na całym ciągu oraz zastosowanie elementów Inteligentnego Systemu Transportowego, w tym tablic o zmiennej treści. Dzięki nowej drodze biegnącej tzw. obejściem ul. św. Barbary komunikacyjnie odciążona zostanie zachodnia część centrum miasta.

BNO

Skip to content