Walka samorządowców o to, by DK-1 na odcinku od Częstochowy do Piotrkowa Trybunalskiego (70 km) została przebudowana nie na płatną autostradę, lecz na bezpłatną drogę ekspresową, trwa nadal. Jej kolejnym etapem było zainicjowane przez władze powiatu częstochowskiego spotkanie, które miało miejsce wczoraj (3 lipca br.) w Ministerstwie Infrakstruktury i Rozwoju w Warszawie.
Delegacja samorządowców przedstawiła ministrowi Rynasiewiczowi pakiet dokumentów , w tym stanowisko 17 samorządów sąsiadujących z DK-1 . Minister obiecał, że każdy z przedstawionych mu problemów dokładnie przeanalizuje i zajmie wobec niego stanowisko. Ponadto wstępnie zadeklarował chęć przyjazdu i spotkania się w szerszym gronie.
Samorządy sąsiadujące z DK-1 uważają, że przebudowa 70-kilometrowego odcinka DK-1 na autostradę naruszy istniejąca sieć dróg wojewódzkich, powiatowych i lokalnych (na budowę nowej sieci nie ma zabezpieczenia finansowego), nie przewiduje wcześniejszej przebudowy i rozbudowy (o obwodnice) alternatywnej DK-91 (tzw. dawna trasa warszawska), nie uwzględnia węzła autostradowego w gminie Kruszyna i w Jeżowie gm. Wola Krzysztoporska , nie uwzględnia ruchu lokalnego dla gmin i miejscowości odciętych autostradą. Krytykują również fakt, iż przejazd odcinkiem przyszłej autostrady biegnącej śladem bezpłatnej obecnie DK-1, ma być płatny, co narusza gwarancję praw nabytych zapisaną w art. 2. Konstytucji RP .
Dlatego też wśród dokumentów przekazanych wczoraj ministrowi Z. Rynasiewiczowi znalazła się lista postulatów samorządów, które domagają się:
– przebudowy DK-1 na bezpłatną drogę ekspresową na odcinku od Częstochowy do Piotrkowa Trbunalskiego i pilnej budowy wielopoziomowych, bezkolizyjnych skrzyżowań (np. w Grabowej i Łochyni),
– zwiększenia ilości planowanych węzłów łączących drogę ekspresową z gminami Kruszyna i Wola Krzysztoporska,
– przebudowy i rozbudowy DK-91 (przed przebudową DK-1), w tym również jej obwodnic na odcinku od Rudnik do Srocka,
– budowy dróg serwisowych ułatwiających ruch lokalny, który do tej pory zapewniała DK-1,
– podjęcia działań w sprawie zmiany kategorii ciągu dróg powiatowych i gminnych łączących planowane węzły autostradowe, na drogi wyższej kategorii (wojewódzkie lub krajowe),
-w przypadku, gdy będzie musiała być autostrada, to tylko wybudowana po nowym śladzie – podobnie jak na innych odcinkach autostrad w Polsce.
Samorządowcy wnioskują, by ww. postulaty znalazły się w porozumieniu zawartym pomiędzy Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju i zainteresowanymi samorządami.