Rusza budowa połączenia ulic 1 Maja i Krakowskiej

W czerwcu Częstochowa podpisała umowę na budowę przedłużenia ulicy 1 Maja do ulicy Krakowskiej, której kluczowym elementem jest wiadukt nad torowiskiem, łączący południową część miasta. Postępowanie przetargowe wygrała firma Primost Południe z Będzina, która od razu przystąpiła do przygotowania placu budowy. Koszt całości inwestycji to ponad 90 mln złotych.

O charakterze planowanej inwestycji, tak długo wyczekiwanej przez częstochowian, mówi Maciej Hasik, rzecznik prasowy częstochowskiego MZD: – Przedłużenie ulicy 1 Maja będzie miało charakter drogi powiatowej. Zadaniem wykonawcy jest wybudowanie połączenia komunikacyjnego o długości 1,2 km od Ronda Mickiewicza do skrzyżowania ulicy Krakowskiej i ks. Wróblewskiego. Droga wyposażona zostanie w ścieżki rowerowe, chodniki, zatoki autobusowe, przejścia dla pieszych. Powstaną też ekrany akustyczne. Zadanie kosztować będzie ponad 94,7 miliona złotych.

Prace planistyczne poprzedzone zostały licznymi konsultacjami na linii MZD – mieszkańcy. Tak przynajmniej twierdzą przedstawiciele częstochowskiej spółki: – Po przejęciu obiektów i pomyślnym przeprowadzeniu procesów wywłaszczających, wykonawca budowy przystąpił do prac przygotowawczych na placu budowy. Ograniczone do niezbędnego minimum rozbiórki pozwolą na rozpoczęcie właściwych robót budowlanych jeszcze w tym roku. Przypomnijmy, że budowa przedłużenia ulicy 1 Maja do ulicy Krakowskiej u jej zbiegu z ulicą ks. Wróblewskiego, jest jedną z najbardziej strategicznych inwestycji infrastrukturalnych, na które czekali mieszkańcy Częstochowy.

Maciej Hasik zapewnia, że przyjęty projekt miał na celu minimalizację utrudnień oraz niedogodności, z jakimi będą musieli borykać się mieszkańcy, zwłaszcza lokatorzy, których domy musiały zostać wywłaszczone na poczet inwestycji: – Już na etapie projektowania charakteru przyszłej budowy, przebieg sieci komunikacyjnej był szeroko konsultowany z mieszkańcami. Wprowadzone rozwiązania zminimalizowały ingerencję w istniejącą budowę, zarówno tę mieszkaniową, jak i w kompleks będący historyczną spuścizną cywilizacji przemysłowej naszego miasta. Do przygotowania terenu pod budowę konieczne jest rozebranie 25 budynków o charakterze handlowo-usługowym, magazynowym, mieszkalnym i gospodarczym.

Urzędnicy informują, że do tej pory udało się już pozyskać blisko 2/3 całości środków koniecznych do finalizacji inwestycji sieci drogowej. Większość pochodzi z budżetu centralnego: – Od początku roku udało nam się zabezpieczyć 60 mln złotych, które zostały pozyskane z programu inwestycyjnego Polski Ład. Pozostałość, tj. Około 35 mln złotych to wkład własny ze środków budżetu miasta. Zamówienie musi zostać zrealizowane w terminie do 28 miesięcy kalendarzowych od dnia zawarcia umowy. Umowny termin zakończenia prac to październik 2025 roku.

Postawienie przeprawy nad torowiskiem to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji ostatnich lat. Wiadukt na południu pozwoli odciążyć centrum, dzięki czemu Aleje Najświętszej Maryi Panny przestaną pełnić funkcje głównej arterii drogowej. Aleje ponownie staną się miejscem spacerów i wypoczynku.

Skip to content