Sprawozdanie w systemie BDO – co warto o nim wiedzieć?

Każdego roku wielu przedsiębiorców zobowiązanych jest do złożenia rocznego sprawozdania w systemie BDO. Baza Danych Odpadowych to system wprowadzony przez polskie prawo, którego celem jest sprawny monitoring przepływu odpadów w kraju. Do jego głównych zadań należy przede wszystkim rejestracja, a także kontrola firm oraz instytucji zajmujących się gospodarką odpadami i wprowadzeniem na rynek krajowy określonych produktów. Sprawozdanie w BDO dotyczy głównie zbiorczego udokumentowania sposobu, w jaki firma decyduje się postępować z odpadami. W sprawozdaniu podmioty gospodarcze mają obowiązek zarejestrować informacje takie jak rodzaje, ilości i sposoby postępowania z konkretnymi odpadami – pozwala to na znacznie efektywniejszą kontrolę oraz zarządzanie gospodarką odpadową w kraju. W przypadku przedsiębiorców, którzy wprowadzają na rynek własne produkty, sprawozdanie w BDO obejmuje udokumentowania dokładnych informacji obejmujących ilość i rodzaj wprowadzanych produktów, a także opakowań. Prawo wymaga od właścicieli firm wykazania, czy podjęli oni działania zmierzające do prawidłowego zagospodarowania odpadów powstających zarówno z produktów, jak i opakowań.

Składanie sprawozdania BDO z punktu widzenia przedsiębiorcy

Składanie sprawozdania w systemie BDO nie jest wyłącznie obowiązkiem prawnym; wielu właścicieli firm widzi w nim znacznie więcej korzyści. To właśnie dzięki temu procesowi przedsiębiorcy mają znacznie lepszy wgląd w ilości oraz rodzaje wytwarzanych przez siebie odpadów, co zaś może im pomóc w optymalizacji poszczególnych procesów produkcyjnych. Prawidłowe składanie sprawozdań BDO zwiększa również wiarygodność firmy w oczach klientów i partnerów biznesowych. Proces składania sprawozdania odbywa się w sposób elektroniczny; wymaga to od przedsiębiorców założenia konta w systemie BDO, na którym prowadzą ewidencję odpadów. Później, w określonych terminach, składają oni sprawozdanie dotyczące odpadów, jakie wytwarzają. W całym procesie istotne jest dokładne oraz prawidłowe wypełnienie wszystkich wymaganych pól, by w ostatecznym rozrachunku uniknąć problemów z kontrolami czy sankcjami. Choć może się to wydawać trudne, współcześni przedsiębiorcy mogą liczyć na wsparcie ze strony zewnętrznych firm, do których zaliczamy KR Group. Zespół doświadczonych specjalistów jest w stanie dokonać analizy sytuacji firmy pod względem złożenia sprawozdania o produktach, opakowaniach i gospodarowaniu nimi, a także zebrać niezbędne dane potrzebne do wpisu do rejestru BDO. Na stronie https://www.krgroup.pl/ zainteresowani mogą poznać więcej informacji na ten temat, a przy tym skorzystać z propozycji fachowej porady z zakresu przygotowania kompleksowego sprawozdania BDO.

Czy sprawozdania BDO podlegają weryfikacji?

Złożone sprawozdania odpadowe podlegają kompleksowym weryfikacjom przez Marszałka województwa, weryfikując informacje zawarte w sprawozdaniu odpadowym w terminie do 30 września następnego roku. Podmiot może zostać wezwany za pośrednictwem BDO do korekty sprawozdania odpadowego w terminie określonym w wezwaniu, który nie jest dłuższy niż 14 dni. W przypadku braku terminowej korekty uznaje się, że obowiązek przekazania sprawozdania odpadowego nie został należycie wykonany, efektem czego mogą okazać się kary pieniężne. Współczesny biznes wymaga od przedsiębiorców nie tylko określonych umiejętności zarządzania finansami czy zasobami ludzkimi, lecz również odpowiedniego podejścia do kwestii ściśle związanych z ekologią. Składanie sprawozdań BDO stanowi jeden z elementów, które pomagają firmom w podejmowaniu działań odpowiedzialnych i zgodnych z przepisami. To dzięki temu przedsiębiorcy są w stanie budować pozytywny wizerunek swojej firmy, jednocześnie ciesząc się powszechnym zaufaniem wśród klientów.

Skip to content