O jeden korek za daleko…

Czy obecna ilość korków w mieście przelała czarę goryczy urzędników? Dużo wskazuje na to, że tak. Kilka dni temu, do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego wpłynął specjalny wniosek ze strony częstochowskiego Magistratu. Prośba jest jedna – zwiększyć kontrolę samochodów ciężarowych, a tym samym zmniejszyć ilość pojazdów zjeżdżających z obwodnicy autostrady A1 do miasta.

Więcej o obecnym stanie miejskich arterii mówi starszy inspektor Marcin Breczko z biura prasowego UM: – Prace remontowe na obwodnicy autostradowej Częstochowy realizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad zwiększają natężenie ruchu w mieście – zwłaszcza na częstochowskim odcinku DW 908. Część jadących na północ obwodnicą, w tym kierowców pojazdów ciężarowych, pragnąc zjechać z korkującego się odcinka autostrady, decyduje się na przejazd przez Częstochowę, która sama jest obecnie mocno obciążona dwoma inwestycjami związanymi z przebudową DK-91 i DK-46. Prace zlecone przez GDDKiA wpływają więc dodatkowo negatywnie na natężenie ruchu oraz bezpieczeństwo na miejskich drogach. Stąd wniosek do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o kontrole przy wjeździe do miasta od strony węzła Częstochowa Południe w miejscu widocznym z autostrady.

W związku z realizacją prac naprawczych nawierzchni betonowej autostrady A1 na jezdni w kierunku północnym, w rejonie węzła Częstochowa Południe, zwracam się z prośbą o zintensyfikowanie działań kontrolnych pojazdów – czytamy w piśmie skierowanym do GITD. Wniosek przyjęty przez centralę został skierowany do regionalnej delegatury, co potwierdza Anna Sokołowska-Olesik, Śląski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego:

Te, zdaniem miejskich urzędników, są niezbędne przy obecnych problemach drogowych: – Należy dodać, że zwiększenie ruchu spowodowane pracami na obwodnicy wpływa też negatywnie na terminowość kursowania autobusów MPK, które notują spore opóźnienia w stosunku do rozkładu, zwłaszcza w popołudniowym szczycie. Tu powodem jest także zwiększenie liczby pojazdów kierujących się – już na węźle Podwarpie lub kolejnych zjazdach  z autostrady w kierunku Częstochowy – na dawną DK-1 i dociążanie ruchem południowych dzielnic naszego miasta. 

Jak wynika z realizowanych przez Miejski Zarząd Dróg w ostatnich dniach (już po rozpoczęciu prac remontowych na obwodnicy) pomiarów natężenia ruchu na odcinku DW 908 (na wysokości ul. Gościnnej), liczba pojazdów w tej relacji – w stosunku do okresu bez zwężeń i utrudnień na obwodnicy A1 – mogła wzrosnąć o ok. 20%.

Jak w takim razie w praktyce wyglądają działania GITD? Czy kontrole mają wpływ na natężenie ruchu? Zdaniem inspektor Sokołowskiej-Olesik, zmiany są raczej znikome. – W stronę Częstochowy skręcają przeważnie ci kierowcy, którzy i tak chcą lub muszą dostać się na teren miasta. W praktyce jedynie opóźniamy ruch tirów, które i tak skręcają w Częstochowę.

Przebudowa częstochowskiego odcinka A1 trwa od 20 lipca bieżącego roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, że prace mają zakończyć jeszcze w 2024 roku.

Skip to content