„Karuzela z Madonnami” – finisaż wystawy

W sobotę, 18 listopada o godz. 16.00 Muzeum Częstochowskie zaprosiło miłośników sztuki do Pawilonu Wystawowego w Parku Staszica. Odbyło się tam oprowadzenie kuratorskie po finisażu wystawy pod tytułem “Karuzela z Madonnami”.

Wystawa rozpoczęła się pod koniec lipca i zakończyła w listopadzie. O prezentowanych pracach oraz katalogu związanym z wystawą mówi Katarzyna Ozimek, dyrektor Muzeum Częstochowskiego:

– Promujemy katalog do tejże wystawy, obszerny, pokazujący większość obiektów, które są pokazane na ekspozycji. Są to prace zarówno XVIII-XIX-wieczne ze zbiorów Muzeum Częstochowskiego, jak i ze zbiorów wielu muzealnych instytucji w kraju. Prezentowane są prace artystów współczesnych. Niektórzy z nich wykonali dzieła specjalnie na tę wystawę, inspirując się jej koncepcją i zamysłem, zarówno podchodząc do tej prezentacji w sposób teologiczno-religijny, jak i też kulturowo-społeczny, każdy więc znajdzie na niej coś ciekawego dla siebie, trafi w jakiś punkt, który będzie dla niego istotny i związany właśnie z Matką Boską Częstochowską.

Ozimek wspomina również o instytucji dzięki, której Muzeum Częstochowskie miało możliwość zorganizowania wystawy:

– Całą ekspozycję udało się zrealizować dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Bardzo się cieszymy, bo to ważne dla nas i Częstochowy oraz Muzeum będącego w sąsiedztwie Jasnej Góry i wizerunku Matki Boskiej Częstochowskiej. Cieszymy się, że spotkał się z tak dużą przychylnością i zainteresowaniem, bo wiemy, że przyjeżdżały tutaj osoby z całej Polski.

Na ekspozycji zaprezentowane były obiekty ze zbiorów m.in. Muzeum Częstochowskiego, Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie, czy Muzeum Wsi Kieleckiej. Ewelina Mędrala-Młyńska, kurator oraz kierownik Działu Etnograficznego w muzeum, wyjaśnia cel prezentowanych prac:

– Wystawa miała na celu pokazanie wizerunków Matki Boskiej Częstochowskiej w sztuce sakralnej, dewocyjnej, współczesnej, nowoczesnej, inspirowanej, ludowej i nieprofesjonalnej. Koncepcyjnie chciałam pokazać różnorodność w homogeniczności. Pokazać na tej wystawie, że jeden wizerunek może być interpretowany i przedstawiany na milion różnych sposobów, który nie ma nic wspólnego z powielaniem i drukowaniem. Bardzo ciężko znaleźć dwa identyczne wizerunki, ponieważ na przestrzeni wieków wizerunek ten był poddawany różnym zmianom oraz transformacją, co nie zaciemniło i nie zaburzyło tego oryginalnego wizerunku, ponieważ patrząc na niego, nawet jeżeli on bardzo odbiega od tego, który znamy, nie mamy wątpliwości, że to jest właśnie wizerunek Czarnej Madonny.

Oskar Hutny, jeden z autorów prac, które można było podziwiać w pawilonie wystawowym mówi o szczegółach stworzonych przez siebie wizerunków Matki Bożej:

– Są to cztery plansze malarskie oraz cztery plansze rysunkowe. Inspiracją do tych prac był oczywiście wizerunek Matki Boskiej Częstochowskiej, którego oryginał znajduje się niedaleko nas. Podjąłem się wyzwania namalowania 324 wersji Matki Boskiej, każda w innym stylu. Oprócz tego jeszcze powstało ponad sto rysunków, które były tematem mojej pracy licencjackiej na malarstwie.

Karuzela z Madonnami to wystawa, która pozwoliła poszerzyć horyzonty i zatracić się w przestrzeni kreatywnej, inspirowanej Cudownym Obrazem. Dziesięciolecia powielania wizerunku Matki Boskiej Częstochowskiej, wpłynęły na jego symbolikę. W obecnych czasach jest on również wykorzystywany do przedstawiania aktualnej sytuacji na świecie.

EG
Galeria: Radio Fiat

„Karuzela z Madonnami” – finisaż wystawy Muzeum Częstochowskiego

Skip to content