Dwa tygodnie temu miał miejsce jeden z najważniejszych dni bieżącego roku. Mowa o wyborach parlamentarnych, po których zostało mnóstwo materiałów wyborczych, w tym plakatów.
O tym, kiedy trzeba usunąć plakaty, a w jakich sytuacjach mogą one pozostać nieruszone, mówi dyrektor Delegatury Krajowego Biura Wyborczego w Częstochowie, Tomasz Doruchowski.
– Pełnomocnicy komitetów wyborczych są zobowiązani usunąć plakaty wyborcze, materiały agitacyjne itp. w ciągu 30 dni po wyborach – zaznacza Doruchowski. – Jedyny wyjątek, z którego mogą skorzystać pełnomocnicy, to nowy przepis, wprowadzony do Kodeksu Wyborczego. Ponadto nie trzeba usuwać materiałów z prywatnych posesji, oczywiście pod warunkiem, że znalazły się tam za zgodą właściciela.
Doruchowski zwraca również uwagę na konsekwencje, jakie mogą wyniknąć z nieusunięcia plakatów w wyznaczonym terminie.
– Jeżeli pełnomocnicy nie dopełnią tego obowiązku, to z polecenia wójta, burmistrza lub prezydenta miasta mogą być obciążeni kosztami jego usunięcia oraz grzywną – podsumowuje Doruchowski.
Wybory parlamentarne odbyły się 13 października. Materiały wyborcze, w miejscach, gdzie jest to wymagane, muszą zatem zostać ściągnięte do 11 listopada.
MSI