Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112 obchodzony jest 11 lutego. Jednolity ogólnopolski numer alarmowy 112 został powołany do życia uchwałą Rady Europy z dnia 29 lipca 1991 roku.

O przeznaczeniu numeru alarmowego mówi podkom. Sabina Chyra-Giereś, oficer prasowy Komendy Miejskiej Policji w Częstochowie:

– Jeśli coś się wydarzy niepokojącego będziemy potrzebowali pilnej pomocy, wystąpi zagrożenie życia i zdrowia, zadzwonimy pod numer alarmowy 112 od momentu połączenia z operatorem należy bezwzględnie przekazywać wszystkie istotne informacje o zdarzeniu. Dobrą praktyką jest powiedzenie już na początku rozmowy adresu, pod którym zdarzenie miało miejsce w sytuacji gdyby doszło do zerwania połączenia, wtedy operator będzie wiedział gdzie wysłać pomoc. Proszę pamiętać, że numer 112 to numer alarmowy i dzwonimy na niego tylko w sytuacjach wymagających podjęcia interwencji przez służby gdzie zagrożone jest ludzkie zdrowie albo też mienie.

Z roku na rok liczba zgłoszeń niezasadnych kierowanych na numer alarmowy 112 spada. Jest to efektem promocji oraz szeroko pojętej edukacji, prowadzonej m.in. przez operatorów numerów alarmowych wśród społeczeństwa. Jak mówi Katarzyna Kalisz-Gaweł, zastępca kierownika oddziału z Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach, centrum obsługuje zgłoszenia z całego województwa śląskiego:

– Operatorzy w zeszłym roku odebrali prawie 1,8 mln zgłoszeń z tego 41% z małym hakiem, są to zgłoszenia fałszywe więc tak naprawdę wszystkie pozostałe zgłoszenia, które wymagały jakiejkolwiek reakcji ze strony operatora lub też reakcji ze strony służb ratunkowych.

Dzień numeru alarmowego 112 to także idealna okazja, by przypomnieć społeczeństwu kiedy dzwonić, jak zgłaszać i co robić w nagłych wypadkach. Jak powinna przebiegać rozmowa z operatorem numeru alarmowego 112?

– Przede wszystkim należy odpowiadać na pytania operatora. Operator najlepiej wie w jaki sposób poprowadzić tę rozmowę, żeby uzyskać takie informacje, które będą potrzebne i służą do weryfikacji miejsca, do którego dysponowane będzie pomoc. Operator uzyskuje informacje o zgłaszającym przede wszystkim o lokalizacji tego zdarzenia, czyli gdzie się to dzieje, jeśli ta informacja jest poprawna to jesteśmy w stanie przekazać właściwe jednostki, czy to policja, czy straż pożarnej czy dyspozytornia medyczna. Ważną informacją jest co się stało, czy to jest zagrożenie życia, czy to jest pożar, czy wypadek samochodowy czy jakakolwiek inna sytuacja stwarzająca zagrożenie. Operator po prostu korzysta z katalogu pytań, które musi zadać, aby pozyskać jak najszybciej informacje, aby przekazać to zgłoszenie.

Wybranie numeru 112 nie wymaga odblokowania klawiatury telefonu komórkowego. Ponadto numer 112 można wybrać w telefonie bez karty SIM. Kierowanie połączeń na numer alarmowy 112 jest bezpłatne.

Skip to content