Prace nad DK-91 coraz bliżej finalizacji!

Przebudowa częstochowskiego odcinka Drogi Krajowej nr 91 to „największa inwestycja w historii miasta” – tak przynajmniej określają ją przedstawiciele Miejskiego Zarządu Dróg. Mimo licznych kontrowersji oraz potencjalnego opóźnienia, wykonawcy wraz z urzędnikami mówią jednym głosem – inwestycja zostanie zamknięta w terminie, czyli do końca 2023 roku!

Niedawno informowaliśmy o problemach, z jakimi borykają się wykonawcy największych miejskich inwestycji, m.in. DK-46. Sprawa dotyczyła możliwości niewywiązania się z pierwotnych terminów oddania arterii do użytku. Przypomnijmy, że zgodnie z umową wykonawca przebudowy DK-91 powinien zakończyć prace jeszcze w bieżącym roku. Jak zapewnia Maciej Hasik, rzecznik prasowy MZD, nowa Aleja Wojska Polskiego będzie niedługo przejezdna: – Na budowie nowej al. Wojska Polskiego (DK-91) w Częstochowie trwają intensywne prace. Konsorcjum wykonawcze szacuje zaawansowanie robót na ponad 90 proc. wykonania zakresu. Aktualnie na budowie codziennie zaangażowanych jest ok. 500 osób, pracowników firm wykonawczych i podwykonawczych. Zgodnie z zapowiedziami nowa, częstochowska „gierkówka” zostanie oddana do użytku mieszkańcom naszego miasta do końca tego roku.

Przedstawiciele MZD zapewniają, że po zakończeniu prac na DK-91, docelowa organizacja ruchu została przygotowana z myślą o komforcie częstochowskich kierowców. Więcej o planach mówi Maciej Hasik: – Warto przypomnieć jak wyglądać będzie docelowa organizacja ruchu po udrożnieniu głównej arterii miasta dla ruchu w myśl pierwotnych założeń projektowych, jak i w ślad za odstępstwami od istniejących przepisów uzyskiwanymi ze strony właściwego ministerstwa w trakcie procesu inwestycyjnego. Jak informowaliśmy już w 2022 roku, w ich wyniku MZD uzyskał odstępstwa ministerialne, co umożliwiło przywrócenie w projekcie docelowych relacji al. Wojska Polskiego z: ul. Powstańców Śląskich, ul. Okrzei (zjazd w ulicę z DK-91), ul. Rakowską (wyjazd na DK-91 kierunek Warszawa i wjazd z DK-91 od strony Katowic). Ostatnie odstępstwa umożliwiające budowę kolejnych połączeń z DK-91 to decyzje procedowane przez niezależne od służb miejskich gremia ministerialne w ostatnim czasie. Chodzi o skrzyżowanie z ul. Sieroszewskiego (zjazd i wyjazd na DK-91) i zjazd z al. Wojska Polskiego w ul. Rakowską (jadąc w kierunku „Katowice”).

Jak tłumaczą urzędnicy MZD, finalizacja wszystkich planowanych dróg dojazdowych oraz wyjazdowych z nowej Alei Wojska Polskiego, wymagać będzie dodatkowych prac legislacyjnych: – Wprowadzenie tych ostatnich korekt w życie, zgodnie z prawem wymaga modyfikacji ZRiD, a to proces czasochłonny. Stąd docelowy kształt dwóch wymienionych rozwiązań powstanie w ramach odrębnego zadania, po zakończeniu inwestycji głównej, która swój finał będzie mieć z końcem roku. Podobnie rzecz ma się z budową nowej kładki bocznej nad torami kolejowymi między ulicami Bardowskiego i Rejtana. Wspomniane elementy, które zostały wyodrębnione i zostaną zrealizowane poza kontraktem głównym w 2024 roku, nie będą jednak generować dużych utrudnień i nie mają wpływu na całokształt prac zasadniczych, których finał zbliża się wielkimi krokami.

Do końca roku pozostało niespełna dwa miesiące. Czy w tym czasie wykonawcy uda się zamknąć wszystkie prace? Czas pokaże.

Foto. MZD

Ruch w nowej Alei Wojska Polskiego, MZD

Skip to content