Fot. Radio Fiat

Optymalizacja rozkładów jazdy linii tramwajowych, powrót autobusów na przebudowaną al. Wojska Polskiego czy zakończenie utrudnień w ruchu na przebudowywanych ulicach Głównej i Przejazdowej to tylko niektóre zmiany związane z optymalizacją funkcjonowania komunikacji miejskiej w Częstochowie.

Celem jest jeszcze lepsze dostosowanie natężenia ruchu autobusów i tramwajów do realnych potrzeb pasażerów. Niektóre ze zmian były podyktowane zakończeniem inwestycji przy DK46 czy oddawanej na dniach DK91. Inne były spowodowane pomiarami natężenia ruchu w środkach komunikacji.

– Jeżeli chodzi o powrót autobusów na al. Wojska Polskiego, większość linii powróci spośród tych, które kursowały na tym odcinku do czasu przebudowy, czyli do połowy roku 2021. Część linii zmieni przebieg na terenie Rakowa, jak np. linia nr 32, która z al. Wojska Polskiego, jadąc od strony Galerii Jurajskiej, skręci w al. Pokoju przez ul. Łukasińskiego i Limanowskiego, dojedzie do pętli tramwajowej jako wspólnego przystanku końcowego z linią tramwajową nr 3. Poza tym likwidujemy linię podmiejską nr 58 do Olsztyna. Zostanie ona zastąpiona miejską linią nr 34, która odegra podstawową rolę na ul. Drogowców i ul. Bugajskiej. To oznacza, że do Olsztyna dojedziemy teraz na bilecie miejskim, a nie podmiejskim. Linia 34 będzie tam podstawową, uzupełnioną w niektórych godzinach przez linię 31 przy ul. Bugajskiej i przez linię 37, która będzie kursować przez ul. Drogowców. Natomiast linia nr 23 po ponad dwuletniej przerwie powróci na ul. Rejtana – powiedział Konrad Pruciak z Wydziału Inżynierii Miejskiej i Kontroli Urzędu Miasta Częstochowy.

Niezmieniony, lecz zoptymalizowany do bieżących potrzeb częstochowskich pasażerów został przebieg linii tramwajowych. Tutaj zmiany weszły w życie od 1 stycznia.

– W efekcie badań ruchu pasażerskiego została zmieniona częstotliwość kursowania linii tramwajowych w dni robocze. Tramwaje w godzinach porannego szczytu komunikacyjnego między 6:30 a 8:00 kursują w tej chwili co pięć minut, przedtem kursowały co sześć. Okazuje się jednak, że z tramwajów w tym przedziale czasowym korzysta na tyle dużo pasażerów, że należało po prostu zagęścić liczbę kursów, ograniczając je jednocześnie w godzinach międzyszczytowych, do południa. Wtedy tramwaje kursują co 7,5 min i to optymalna częstotliwość dla obecnego zapotrzebowania – dodał Konrad Pruciak.

Zmiany w komunikacji autobusowej mają zostać wprowadzone z początkiem lutego i są pierwszą z kilku planowanych w tym półroczu. Ostateczny termin ich wprowadzenia będzie zależny od warunków pogodowych i związanych z nimi inwestycji drogowych, takich, jak oddanie do użytku trasy DK91.

BNO

Skip to content